Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
pekivan

batteriladdare till liten utombordare

Rekommendera Poster

Tja

Jag har en 6hp mercury på min segelbåt och har hört att man kan koppla någonting till motorn för att ladda batteriet (kopplat till landtärnor o belysning i ruffen) Har någon annan hört talas om detta? Vad kallas det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

OM motorn har en generator så kan du via en likriktare ladda batteriet. Dock kan en så liten motor inte ladda så där jättebra, jag har hört att det mest fungerar för att driva tex lanternor.

I min båt har jag fixat ström ifrån min 6 hk Evinrude men jag använder inte motorn så mycket att det hjälper nämnvärt. Istället skaffade jag en trickle charger från Clas Ohlson. Den drivs med solcell, kopplas till cig-urtag och ger batteriet underhållsladdning under hela sommaren! Den kan inte ladda upp ett urladdat batteri men den hjälper till att öka batteriets livslängd.

Kostade cirka 350 spänn och kan den få mitt batteri att hålla en säsong längre så har den ju betalat sig! Fungerar också utmärkt i en bil som ska stå stilla ett tag...

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med några glödlampor till belysningsuttaget.

Får du t.ex en 12 Volts 50 Watts glödlampa att lysa klart när du kör på marschvarv så har du c:a 4 A ström att mata in i ditt batteri via en likriktarbrygga.

Vissa utombordare kan ha riktigt bra belysningsspolar men det vanliga är att det är ganska dåligt med ström. Men det kostar inte mycket att ansluta till batteriet så varför inte använda det som finns. Kör man i 5 timmar och får 4 A så har man ström för några kvällars läslampor.

Kolla Elfa och båtaffärer om likriktarbryggor. Enkelt att koppla in. Där det är ett liggande S (~) kopplar du belysningsuttaget, plustecknet till batteriets pluspol och - till batteriets minuspol.

Med en voltmeter kan du mäta batteriets laddning så du inte överladdar. I vila är 12,7 V = fullladdat. 11 V = urladdat.

Kom ihåg att batteriet mår bäst av att vara fulladdat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...