Najaden 0 Postad 26 Oktober , 2005 Hej! Jag vill fråga expertisen på Rospiggen 28 om man bör göra hål i botten för att installera ekolod. Fungerar det lika bra om det sätts på insidan? Tacksam för svar Najaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle-G 0 Postad 26 Oktober , 2005 Hej,nu är inte jag någon expert på Rospiggen 28 men jag silikonade fast min ekolodsgivare i min Krabat 740 och det har fungerat perfekt. Mvh Pelle-G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggenklubben 0 Postad 27 Oktober , 2005 Najaden: I vår Rospiggen 28 har givaren monterats i en plastpåse med vatten inombords.På babords skrovsida vid stegen ner i förruffen. Den fungerar i alla farter. Mvh/Ulf.Rospiggenklubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Philippe Postad 1 November , 2005 Jag har en Rospiggen Transport. I min båt finns det ett plaströr med olja i som är fastplastat ca 20cm styrbord om backslaget (där botten är relativt plan). I röret ligger min givare för ekolodet (Humminbird) och det fungerar perfekt. Du bör dock notera att det varierar mellan olika fabrikats styrka på genomskrovsgivare, tex är Navman knepig då styrkan inte är lika effektiv som tex Furuno och Humminbird. Bästa lösningen är att testa - liksom en annan insändare skrev - med en plastpåse som Du fyller med vatten och placerar givaren i, kolla dock så att det inte finns något som helst luft mellan givaren/plastpåsen och botten då den luften kommer störa givarens funktion. Att fästa givaren med silikon är ingen vidare lösning då min erfarenhet är att den - förr eller senare - kommer lossna och det kan också komma in luft med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rospiggen 0 Postad 19 November , 2005 Hej Najaden, i våran Rospiggen sitter det också ett fastplastat rör som är fyllt med olja fungerar fin fint. Peter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanpetersen 0 Postad 6 April , 2009 Vad är det för slags olja man använder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 6 April , 2009 Behöver inte vara olja.. vilken hyfsat lättflytande vätska som helst fungerar (vanligt vatten går också bra), men även härdad epoxy fungerar (jag satte fast min Humminbird-givare med epoxy när jag väl hittat platsen med hjälp av *plaspåse-med-vätska-metoden*). Har man olja ska det vara nåt som inte *härskar*, vegetabiliskt är alltså något man inte vill använda.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser