Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Najaden

Ekolod

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill fråga expertisen på Rospiggen 28 om man bör göra hål i botten för att installera ekolod. Fungerar det lika bra om det sätts på insidan?

Tacksam för svar

Najaden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,nu är inte jag någon expert på

Rospiggen 28 men jag silikonade fast

min ekolodsgivare i min Krabat 740

och det har fungerat perfekt.

Mvh Pelle-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Najaden: I vår Rospiggen 28 har givaren monterats i en plastpåse med vatten inombords.På babords skrovsida vid stegen ner i förruffen. Den fungerar i alla farter. Mvh/Ulf.Rospiggenklubben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Philippe

Jag har en Rospiggen Transport. I min båt finns det ett plaströr med olja i som är fastplastat ca 20cm styrbord om backslaget (där botten är relativt plan). I röret ligger min givare för ekolodet (Humminbird) och det fungerar perfekt. Du bör dock notera att det varierar mellan olika fabrikats styrka på genomskrovsgivare, tex är Navman knepig då styrkan inte är lika effektiv som tex Furuno och Humminbird. Bästa lösningen är att testa - liksom en annan insändare skrev -  med en plastpåse som Du fyller med vatten och placerar givaren i, kolla dock så att det inte finns något som helst luft mellan givaren/plastpåsen och botten då den luften kommer störa givarens funktion. 

Att fästa givaren med silikon är ingen vidare lösning då min erfarenhet är att den  - förr eller senare - kommer lossna och det kan också komma in luft med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Najaden, i våran Rospiggen sitter det också ett fastplastat rör som är fyllt med olja fungerar fin fint.

Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behöver inte vara olja..

vilken hyfsat lättflytande vätska som helst fungerar (vanligt vatten går också bra), men även härdad epoxy fungerar (jag satte fast min Humminbird-givare med epoxy när jag väl hittat platsen med hjälp av *plaspåse-med-vätska-metoden*).

Har man olja ska det vara nåt som inte *härskar*, vegetabiliskt är alltså något man inte vill använda..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...