Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Riwallen

Skrapa och slipa gammal lack

Rekommendera Poster

Hej på er alla träinredningsfantaster!

Jag vill ha lite mera tips.

Jag ska göra iordning inredningen på min båt. Den är lackad innan.

Jag har gjort detta arbetet innan på min gamla båt men finns det något annat bra tips på skrapningen.

Eller är det bara varmluftspistolen som gäller?

Har även använt Bums men det blev så kladdigt.

Något annat bra förslag?

Mvh Riwan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om lacken sitter bra räcker det med att mattslipa, men om du vill ha bort den är det effektivast att använda värmepistol (Clas Olssons duger fint!) och en riktigt vass skrapa. Många förordar parkettsickel, andra föredrar en skrapa med hårdmetallskär (typ Sandviksskrapan), jag gillar en vanlig billig skrapa som skärps rakbladsvass med en enkelhuggen fil. Med lite övning kan man köra med värmepistolen i ena handen och skrapan i den andra. Du går före och värmer och följer efter med skrapan. Glöm inte handskar i bommul så slipper du bränna dig. Efter du kört klart stänger du inte av värmepistolen direkt, utan skruvar bara ner värmen till noll och kör ett par minuter innan avstängning. Då håller värmeelementet längre.

Bums är som du säger kladdigt, men vad värre är att den kan lämna kvar rester som påverkar efterbehandlingen, så efter bumsning måste ytan rengöras mycket noggrant innan slipning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret Peter!

Jo Bums är kladdigt och skall tvättas av med diskmedel annars risk för bubblor i lacken. Jag vet för jag har provat.

Tänkte faktiskt att bara mattslipa först men det är förmodligen när man tittar närmare på det laserat innan lackning. Och där lacken spruckit upp kan man se färgskiftningar emot det ljusare.

Men hur blir det att bara mattslipa. Hur blir resultatet eferåt?

På vissa ställen har ju lacken torr spruckit.

Skulle ju underlätta arbetet mycket.

Mvh Riwan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så gjorde jag med min gamla Flipper inredning.

Varmluft, skrapning, slipning, betsning och lackning men jag tänkte om någon hade en revolutionerande ide om detta.

Det där med bara mattslipning låter intressant men som sagt hur blir resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag tycker att det blir OK, men om lacken är mycket sprucken ser det nog lite illa ut eftersom sprickorna fortfarande syns. Allt handlar om vilka krav man har på slutresultatet. Är du ute efter en kanonyta är det nog bäst att skrapa och avsluta med måååånga lager lack med mellanslipningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...