Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Ribban

Dörrar till hytt

Rekommendera Poster

Hej,

 

håller som bäst på att bygga ny styrhytt. Skulle vilja ha dörrr av trä (kan vara vilket träslag som helst egentligen). Någon som har några tips och idéer kring detta? Var kan man hitta dörrar? (bredd: ca 60-70 och höjd max 180)

 

Vore kul om någon hade något att dela med sig av här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bovalls Dörrsnickeri är ett väldigt bra alternativ. vill du göra en själv så är ju inte det några problem. få tag i ett bra material typ teak. ställer brädorna på högkant och borrar med en fast borrmaskin och så gör du likadant på alla och så försänker du dom två yttersta hålen.

Sen tar du bara en gängstång och två bultar.. dra ihop! KLART! gôr enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör kanske inte vara björk då björken har en tendens att ruttna bara den närmar sig vatten...

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns massor av dörrsnickerier i sverige.. bovallsdörren som nämnt, snickar per, dooria,källvik är några som jag kom på nu.. kan kika upp lite mer om du vill...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar mer och mer fundera på att bygga mina egna dörrar... Men det måste ju finnas några företag som tillverkar riktiga båtdörrar i trä. hmm får leta vidare en stund till.  Kanske finns det någon som har några ritningar på snygga båtdörrar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra en ram som jag fyllde med lite isolering för ljud och värme/kylans skull, panela utsidan med t ex mahogny som oljas och fernissas, spårfasfräst är snyggt, och plywood på insidan som fanéras eller målas. Utanpåliggande lås, allt för enkelhetens skull. Alternativt kan du göra en enkel spegeldörr med plywoodfyllning och ram med ett par speglar i.

Skall du ha en slagdörr eller en skjutdörr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det får bli slagdörrar... Och då styrhytten är ca 7 meter lång så får det bli ordentliga rejäla dörrar som både ser bra ut och håller värme osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...