Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
kjellson

mercury 4hk (tohatsu) växelhus

Rekommendera Poster

Pillar med min gamla 4 hk mercury som enl källor eg är en tohatsu.

Nåväl, backreglaget har spårat ur, neutral i backläge och de andra lägena ger framåt, så nu är motorn på väg att bli sönderpillad.

För er med samma motor har jag lagt upp sprängskisser på nätet, se http://www.ayiasma.org/mercury. De gäller alltså den japanska

mercury från runt 1978 i 4/5 hk modell. 4 hk med inbyggd tank.

Växelhuset lyckades jag skilja från riggen (genom att peta bort gummiskivan på riggen och skruva upp växellänken).

Frågan till er alla är alltså nu: hur fan får jag upp växelhuset?

Har demonterat propellern och bankat på både propelleraxel och det jag trodde var offeranod. Vilket det inte är, utan en djävligt dyr pjäs som jag lyckades slå av en flisa på.

tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var kanske lite otydlig i min beskrivning,

växelhuset är alltså skilt från växelstång och drivstång inkl vattenpump.

Pinjärkuggen ligger alltså nu löst i växelhuset.

mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste du verkligen ta isär växelhuset?!

Enligt symtomen du beskriver så verkar det bara som att växelföraren hamnat lite snett.

Om klämman #11 som håller i stängerna #9 och #14 glider så hamnar växlarna lite konstigt.

Jag skulle gissa att du genom att sätta ihop motorn igen och justera stängernas inbördes läge kan få ordning på växlarna igen!

När stången #14 är obelastad ligger växeln i fram (tror jag), så när du justerar klämman ska växelreglaget vara i fram. Skruva åt klämman och testa nutral och back.

Slutligen vill jag säga att det var väldigt länge sedan jag skruvade med din typ av motor men jag tror att jag inte är helt ute och cyklar...i så fall lär jag väl få veta det av någon expert här på forumet...;)

Lycka till!

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen och tack för svar.

det visade sig efter isärpillande av växelhuset att kampinnen var för kort!

Eller rättare sagt att nån som öppnat växelhuset för läängesedan, glömde att lägga i den lilla pluppen mellan pinnen i kopplingen (som låser fjädern)och kampinnen.

Således fattas jag 2 mm på kampinnen. Fallet löst, om än med ett sönderslaget växelhuslock.

vet nån en bra mercury-åf för reservdelar i gbg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...