Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
KristofferL

Problem med bränslemätaren

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett bekymmer med bränslemätaren.

När jag slår på motorrumsfläkten så visar mätaren betydligt lägre nivå än vanligt.

Vad berår detta på?

Detta händer vare sig motorn är igång eller inte. Varvtalet har inte heller någon betydelse.

Ett annat problem som finns är att jag måste knacka på mätaren väldigt ofta för att se verklig volym. Detta gäller när motorrumsfläkten är avstängd, när den är igång så hjälper det inte att knacka.

Finns det något man kan göra för att slippa detta problem?

Tacksam för svar!

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du måste knacka kan jag inte hjälpa med, men att mätaren sjunker beror på spänningsfall på givaren då du sätter igång fläkten.

Ett sätt att bota detta kan vara att dra nya kablar till fläkten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som du lider av spänningsfall.

Fläkten får säkert ström från en kopplingsplint bakom instrumentpanelen eller direkt från tändningslåset.

Mät med en multimeter spänningen med tändningen påslagen men med fläkten avslagen och sedan med fläkten påslagen, skillnaden du mäter är spänningsfallet.

Det skall inte vara något spänningsfall som helst.

Felet kan bero på för klena kablar eller dålig kontakt.

Kolla in www.skyllermarkspressar.se för rekomenderade kabelareor samt kopplingsskema.

Att du måste knacka på mäteren ibland tyder på att mätaren kan vara slut, gammal med dåliga kontaktytor innuti.

Detsamma gäller även ofta om mätaren hoppar från lite till fullt, -då är det givaren som blivit utsliten.

Båtar gungar ju hela tiden och bensinen skvalpar så efter 20-30 års rörelse slits givaren ut.

Lycka till.

Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för hjälpen skall nog kolla om det inte är dags att dra om elen samt eventuellt köpa en ny givare.

Båten är ju trots allt en -76a.

Ingen som vet vad det kan tänkas kosta?

Mvh,

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här svarade jag på din tråd på drevia.se smiley-wink.gif\

Citerar mig själv:

Se över kablarna till och från givare/mätare dessa bör vara helt separerade från kablarna till fläkten.

Jag misstänker att du kanske har samma jord (-) kabel vilket kan ge ett ganska stort spänningsfall när du kör fläkten som har ganska högt strömuttag.

Om batteriet är kass kan även det ge samma symptom men då borde du även se det på lampor, svårt att starta mm.

/PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...