Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Terrafobica

Sötvattenskylning

Rekommendera Poster

Jag har fått lära mig att impellern i ett Alpha one-drev inte räcker till för ett sötvattensystem, utan att det krävs en extra vattenpump.  Men så hamnar jag på ett företags hemsida där jag läser följande:

Så nu alla Alfa- drevs åkare behöver inte längre skaffa någon extra sjövattenpump när man väljer ett Seakamp system då effektiviteten/verkningsgraden på våra system överträffar allt. (Mängden koppar i våra system är avsevärt högre än hos konkurrererande leverantörer.) Ju mer kopparrör ju efftektivare. viktskillnaden märks.

Ja, vad tror ni?  Vågar man lita på det, eller blir det att ta upp båten på land igen och likförbannat montera en extra pump?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att impellern inte räcker till ?

/Per-anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla jag talat med.  Sea Ray Service-center, Marinshoppen m.fl.  Alla verkar tydligt överens om att alpha one-drevets impeller inte räcker till för den vattenmängd som krävs för att kyla en 454 bigblock med sötvattensystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde inte du hade kopplat ett sånt krutpaket till ditt Alpha-drev.Därav min undran.Vanligen används Bravo(sjövattenpunp på motorn)till så kraftiga maskiner.

Under dessa premisser och med ledning av info skulle skulle i alla fall jag montera den x-tra pumpen och inte lita till ngn ny revolutionerande mirakelväxlare.

/M.V.H Per-Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, varför har det monterats ett sådant drev en gång i tiden tro?  Men för att drevet ska klara den starka (vässade, 400hp) motorn så är utväxlingen 1 - 1,32.  Vilket betyder en jäkla snurr och liten stigning, bara 15 tum, på proppen.  Tack för svaret.  Något krånglande med extrapumpar bryr jag mig nog inte i.  Jag har båten liggandes i sötvatten och rostangreppen är inte så förfärliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...