eruts 0 Postad 25 Oktober , 2005 Livslängd enligt båtdirektivet Hej, Vill bara upplysa alla nya båtspekulanter om det nya fritidsbåtsdirektivet 2003/44/EG, vilket kompletterar det äldre 94/25/EG med bland annat vattenskotrar. Det finns onekligen skrämmande fakta för långseglare. Läs detta: Med motorns normala livslängd avses följande: a) Inombordsmotorer eller inombordsmotorer med inu-drev med eller utan inbyggt avgassystem: 480 timmar eller tio år, beroende på vilket som inträffar först. Motorer för vattenskotrar: 350 timmar eller fem år, beroende på vilket som inträffar först. c) Utombordsmotorer: 350 timmar eller tio år, beroende på vilket som inträffar först. Jag skulle vilja se den åkare som accepterar att motorn bara får gå 48 timmar om året i 10 år? Kör han 10 veckor på ett år d.v.s. 10x48 timmar, så är garantin passerad. M.a.o. Köp ingen modern liten båtmotor - köp en konverterad bil eller lastbilsmotor så kan Ni köra betydligt fler timmar. Kom ihåg att samtliga underleverantörer av generatorer, pumpar mm, också bara behöver klara 350 - 480 timmar. Hej hopp Tänkvärt: En bil med snittfart 70 km/tim x 480 tim = 33600 km = 3360 mil. Är det acceptabelt att en bilmotor bara skulle klara 3360 mil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Oktober , 2005 Tänkvärt 2: Mina leverantörer av delar till min racebil skulle bli förvånade och själaglada om deras delar höll så länge.. Förklaring: Båt motorer går under hög belastning och ofta långa tider och därför sätter tillverkarna ner tiderna på marin grejor. Det e inte så att det är sämre grejor, dom bara tar så mycke mer stryk.. Hur länge skulle du ge garanti på en relativt hårdtrimmad motor, monterad i en lastbil som kör ett lass grus i konstant uppförsbacke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 25 Oktober , 2005 Hmm, det beror väl kanske på vad det är för motor o hur den körs. Eller? Jag har en gammal VP MD2 från ca 1969, den puttrar på så fint utan att jag gör något särskilt åt den utöver den vanliga vinterkonserveringen. En liten lågvarvig motor som körs på konstant varvtal, utan kraftiga varvtalsökningar, sällan eller aldrig på maxvarv, sötvattenkyld, jag räknar nog med att den, med lite tur, håller ett tag till... OK, en snurra på en snabbgående båt som körs på högt varvtal, utsätts för häftiga varvtalsförändringar, den tar nog stryk, precis som en racerbilsmotor. Men vi långsamputtrare räknar nog med att kunna behålla våra motorer ett tag till. MVH, G. PS Har även en gammal 4-hästars luftkyld Crescent-snurra från slutet av 60- eller början av 70-talet som funkar utmärkt o som nog kommer att göra det ett tag till. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 25 Oktober , 2005 Håller dessutom med föregående... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Oktober , 2005 Det beror väll i det stora hela på hur motorerna sköts och hur dom körs ingen kan ju sätta en deadline på en maskin bara så där den kan gå längre och den kan gå kortare... sköter man bara service etc så går många maskiner mycket länge. Men det finns ju bättre och sämre fabrikat som det gör är med allt annat.... !!!Mvh Rexco!!! Som har passerat readline för länge sedan om man skall gå efter ovanstående.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 Oktober , 2005 Aha rövarn nu ser jag innebörden av ovanstående är nog lite trött daggs att sova GOD NATT!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sture Postad 27 Oktober , 2005 Skrivet: 25 oktober 2005 | 21:46 Fakta är jättebra, och gör man som Särnblad blir det ännu bättre. Det gäller att läsa helheten, och inte bara lösryckta stycken. Motortillverkaren skall tillhandahålla monteringsanvisningar och instruktioner för underhåll som, förutsatt att de följs, får till följd att motorn vid normal användning kommer att uppfylla ovanstående avgaskrav under motorns hela normala livslängd och under normala användningsvillkor. Denna information skall motortillverkaren ha tagit fram genom långtidsprovning baserad på normala arbetscykler och genom beräkning av materialförslitningen så att nödvändiga instruktioner för underhåll kan utarbetas av tillverkaren och medfölja alla nya motorer när de första gången släpps ut på marknaden. Med motorns normala livslängd avses följande: a) Inombordsmotorer eller inombordsmotorer med inu-drev med eller utan inbyggt avgassystem: 480 timmar eller tio år, beroende på vilket som inträffar först. Motorer för vattenskotrar: 350 timmar eller fem år, beroende på vilket som inträffar först. c) Utombordsmotorer: 350 timmar eller tio år, beroende på vilket som inträffar först. Nu kopierar jag inte in avgaskravtabellen här, men den finns i PDF-filen Särnblad länkade till. Detta har således inte med motorns livslängd att göra, utan som Särnblad sa, motortillverkarens garantier mot avgasutsläpp! Särnblads fundering kring en eventuell avgaskontroll i framtiden, på grund av detta direktiv, är ju onekligen intressant Hej igen! För att skingra alla spekulationer om vad som gäller har följande hänt. Jag arbetar inom maskinkonstruktion för en stor underleverantör till de flesta motortillverkare: Volvo, Yanmar, Scania och många fler. Vi har klara direktiv från ledningen att minska kostnader för komponenternas livslängd till denna sektor, där så är möjligt. (Kan tyvärr inte röja mer utan att avslöja företaget). Vi och troligen även andra i vår sits har fått direktiv från våra slutkunder (Motortillverkarna) att livslängden 480 timmar gäller.(480 timmar är 20 dygns kontinuerlig drift - För industrikunder, sjukhus och liknande [ex.vis elverk] är det oacceptabelt, - men de köper inte heller konverterade båtmotorer). Av bland annat konkurrensskäl pressas priserna på produkter i denna sektor efter direktivets text och vi har bara att följa beslut. Som underleverantör är det positivt med en ökande framtida reservdelsförsäljning, men som samtidigt båtägare är det tragiskt. Måste tyvärr sända in detta som anonym gäst för att inte ses som illojal mot mitt företag. Hej hopp. Saliga äro de korkade för de skola flyta ovanpå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser