Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Base

Marin konvertera Passat diesel motor

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erferenhet av att marin konvertera en 1,9L passat tdi motor års mod 00?

 

Motorn har liten vikt och hyfsat bra med kraft 115Hk och 285nm,med chipet ligger vridet på 340nm och 145 hk.

Det bör räcka till min båt som är ca 6,15 lång och 2,4 bred. Samt att båten blir ordentligt lättare i aktern jämfört med v8an som är monterad just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volkswagen har egne marinemotorer, men de har bare 5-sylinder 2,5L som TDI.  Din 1,9L 4-sylinder leveres som marinemotor bare uten turbolader (SDI).  Det betyr at du neppe kan få tak i delene du trenger fra Volkswagen.  Du kan sjekke denne siden:  www.volkswagenmarine.com

 

Men kanskje det finnes andre som kan levere delene du trenger.  Du trenger bl.a. et vattenkyld grenrør, hållare for sjøvattenpumpe, adapter for drev, m.m.  Jeg tror VW benytter Mercruiser-drev selv, men er ikke sikker.  Uansett høres det ut som et stort og vanskelig prosjekt.  Lykke til!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte vara helt jätteenkelt att marinkonvertera en motor från en bil med framhjulsdrift, tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll?

Jag är inte hemma alls på detta, men bara undrar...

Är det inte bara växellådan, och ev. några motorfästen, som skiljer sig på en framhjulsdriven jämfört med en bakhjulsdriven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har hittat en firma som levererar det jag behöver, dom bygger även om så att motorn passsar på ett Aq 280drev.
Fick ett maxpris på konverterings satsen på 15000Kr. Motorn har jag bytt till mig i en skoteraffär som var fördelaktig åt mitt håll, så den egentliga kostnaden blir konverterings satsen och jobbet(om man nu kan räkna detsmiley-smile.gif\

Funderar på är effekt kurvan samt elektroniken, ska kolla upp det under morgondagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du har inte lust att dela med dig av den firmans namn/länk?
Verkar ju skitbra tycker jag om dom kan greja en bilmotor till full marin.

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag med!!! låg vikt i kombination med ett kompakt format borde göra susen. Bilmotorer är ju så mycket lättare att få tag i till rimliga priser. Marindieslar är ju ruggit dyra en ny är ju inte att tänka på och en begagnad tillräkligt dyr den....

 

En liten länk (firma namn) hade varit jätte bra!!!

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt!

Jag får helt enkelt backa på mitt påstående om framhjulsdrift, det var något jag snappat upp någonstans. Kul när man har fel åt det bra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar bara hur det blir med styrningselektroniken. Motsvarande 5cyl motor, som finns i volvon har ju elektrisk gaspedal, startspärr mm. elektronik, och det är knappast det enklaste att få allt att fungera i en båt.

 

För det andra undrar jag nog om den alls täcker till, om du nu har en V8 motor, en 5L v8 har visserligen ett vridmoment på ca 350Nm, så en liten aning mera än VW motorn kan ge ut, och jag tror att vridmomentet på låga och höga varvtal får du problem med, och med toppfarten. Och jag tror även att du kommer att få hållbarhetsproblem med den lilla dieselmotorn, för du får varva ut den runt 3500rpm, och då får den jobba FRUKTANSVÄRT hårt, för att ge samma som V8:an på 2500rpm, och för det andra är den lilla dieselmotorn ännutill överladdad (=turbo) så det gör saken inget lättare.

 

Din V8 har säkert runt 200-250hk, så där mistar du en hel del i toppfarten även. Du glömde att nämna vad din båt väger, men vi tar 1500kg, så går den runt 35kn med en 225hk V8, och med en 145hk diesel går den kanske runt 27-28kn i bra fall, i dåligt fall kan det hända att du inte ens når 25kn.

 

Fundera om saken nu, klart att det lockar med en billig och lätt liten diesel, som kanske är bränslesnålare än V8:an, men sakerna kan vända upp och ner, om något går på tok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som skribenten innan skrev så krävs en hel del kringelektronik till motorn: databox, kabelstammar, givare mm. Om inte motorn är helt komplett med samtliga tillbehör är det ett rent h-e att få ihop det. Databoxen är dessutom kopplad till hastighetsmätaren för att ge korrekt bränsleblandning om jag inte missminner mig vilket säkert inte är kompatibel med loggensmiley-wink.gif\. Kopplingschema kan jag ev fixa för en billig penning till 90hk tdi-motorn om det är av behov.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr jag inte hunnit kolla upp hur  kurvan  på vridmomentet ser ut! 

Det finns inga stora krav på en hög toppfart,nöjer mig runt 20 topp.och några under i march fart.

Har ingen exakt vikt på båten, men den har inga färskvatten tankar tex och annan kring utr som tynger!

Båten ska användas till och från stugan, samt mindre dagsutflykter.

Har all elektronik som behövs till motorn, saknar bara en elektrikersmiley-smile.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är nog vanskligt att marinkonvertera en VW-TDI med turbo. Särskilt om man tänker chiptrimma.

Det som avgör hur mycket maxeffekt man kan ta ur motorn är mekanisk hållfasthet och kylningen. Via turbon och elektroniken kan man i princip ladda på mer än motorn tå i det avseendet.

När man har motorn i en bil och kör kontinuerligt mde full effekt, så kyls avgassystem, med turboaggregat och insug av farvinden. Kör man inte så fort på fullgas så blir det inte långvarigt, antingen får man släppa av eller så går farten upp.

Så är det inte på båtar.

Vad gäller annan kylning och mekanisk hållfasthet kan man se att VW:s TDI-6:a har nästan samma max vridmoment som 4:an, antagligen pallar inte vevaxeln för mera. 6:an har däremot nästan 50 % mer effekt, vilket betyder att man antagligen inte kan kyla de enskida cylindrarna etc. mer än vad man gör, och därefter begränsas vridet. Så med 2 fler cylindrar så....


Med allt detta i åtanke tror jag inte du kommer att kunna få ut det du vill ur en sån motor i en båt... 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf skrev en del om det, men skall anda papeka en sak igen.

Du maste troligen bygga en vattenkapsling for turbon, da den annars kommer att bli alldeles for varm, inget kul i en plastbat.

Vet inte om detta ingar din konverteringssats, men nagot att tanka pa.

 

Annars har du fatt en massa bra tips och hints fran ovriga.

 

Jag gillar tanken, och ser fram emot att hora mer fran dig hur det gar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå bra. Jag gjorde själv en liknande konvertering av en Volvo TD24 (6 cyl VW/Audi diesel) för många år sedan. Se min sjöbod under Draco 2000 DC. Du har visserligen elektroniken på TDI-motorn att tänka på men det borde gå att lösa.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seawolf

Det kan nog gå (med avsevärd hemmapularmaskinpark, vilket framgår i Dracons Sjöbod) med en 6-a där man bara tar ut 120 hk.

 

Men att ta ut lika mycket ur en 1.9-liters fyra där allt får högre termisk belasning är inte lika enkelt. Och om man dessutom siktar på chiptrim för att nå nära 140 hk, då är nog risken 90%-ig att haverierna kommer att stå som spön i backen för en marinmotor som får gå nära full last hela tiden.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att det krävs lite resurser för att göra detta själv. Jag har turen att ha kompisar med egna verkstäder och andra som jobbar på rätt ställen plus att jag inte har tummen alldeles mitt i handen.

 

Min gamla 6:a var ju en 2,4 l förkammardiesel. En TDI är ju mer effektiv men att chip-trimma den och kontinuerligt köra på hög belastning som det ju blir i en båt är nog att utmana ödet. I originalskick är förutsättningarna bättre, jämför med Mercruisers 1,7 l 120 hk turbodiesel. Jag vet inte om den GM/Izuzu/Opel-motorn är hållbarare än en VW TDI men den har ju faktiskt lite mindre volym.

 

När man håller på med sådana här projekt ska man naturligtvis vara realistisk men inte lyssna för mycket på alla olyckskorpar. Mitt projekt idiotförklarades av div. självutnämnda experter men det fungerade utmärkt för mig i 7 säsonger och den nye ägaren har inte klagat än så länge!

 

Mvh

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinkonvertering

 

Har kört en dryg halvsommar med en WV 1,9 på 130hkr utan att ha haft desto större problem. Motorn är en commonrail. Köpte först en 90-talsmotor på 90(?)hkr, Z1. Då det drog ut på tiden med att få boxen köpte vi ovanstående motor. Så är det någon som vill köpa en Z1 så hör av er.

 

Timmarna  som körts vet jag ej, men att inte motorn skulle hålla i båt verkar sökt. Volvo har ju kommit med helaluminiummotorer också på marinsidan. Det blir ju inte knyckigt som med en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hallå i vinter mörkret!

Hinner Tyvärr inte med motor bytet i vinter(Blev hus ägare)!

Undrar om det finns någon som är intresserad att ta över projektet, köpa motorn . Har det mesta så som startmotor, generator, kabelhärva styrbox. mm.
Konverteringssatsen köper man på Union Motor(unionmotor.se) 

  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...