Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst Fred

Missvisning C-Map

Rekommendera Poster

Gäst Fred

Jag köpte i våras en Örnvik där en Navman 6600 ingick i paketet. ( Marinpower äger Navman ). Efter en uppdatering av mjukvaran gick det att använda det nya MAX-kortet.

 

Det har nu visat sig efter första säsongen att felmarginalen är katastrofal. Vid körning på specialer som Nordströmmarna / Malöströmar / Sotenkanalen mm, blir det en felmarginal på 20-30 meter. Felmarginalen utanför specialen är mindre och där inte heller så viktig.

 

Någon som har liknande problem?

 

Jag har varit i kontakt med Navman & C-map och de skyller på varandra och hänvisar till att det kan finnas felmarginaler.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felvisningen på GPSer är oftast pga att sjökorten är felaktiga. Går jag Dalarö-kanal tex visar GPSen att jag går 30m upp på land. Detta är samma fenomen med c-map i en Navman (5500) som med Garmins.

Använd inte gps-en på det sättet.  Se det som om den plottar dig ungefärligen där du är och se dig omkring för orienteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fred

20-30 meter felvisning på öppet vatten spelar ingen roll, visst jag håller med.

 

Men när jag går hem på natten i smala passage vill jag att det skall fungera. Det är ju där man har nytta av det hele.

 

Eftersom Garmin står för både hård o mjukvara, prövade jag en Garmin PDA i somras. Denna sattes helt enkelt brevid befintlig Navman och kördes i Nordströmmarna.

 

Garmin visade perfekt, sånär på en udde som den genade med ca 2 meter.

Navman går konstant 20-30 m fel.

 

Detta talar ju för Garmin...........

 

Någon med liknande resultat?

Hur är det med andra enheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred.Jag går igenom nordströmmarna varje gång jag är ute..Och jag har kört med garmin 2006,fugawi och lowrance samt nu senaste tillskottet av en navman 8084 senaste är ingen billig skit plotter...Men!!!!!!när du går igenom strömmarna eller bredvid bergen i ex koljefjorden så uppstår gps skugga och därför hamnar du ibland på land eller fel sida om prickarna!Har ett exempel på gps skugga som uppstår varje gång vid samma ställe.Kompisen har en stålfiskebåt på ca 10ton med en autopilot som endast går via plottern med dess gps data och den gör en 90gradig gir helt plötsligt vid samma ställe varje gång men det märks inte på plottern mer än att den ritar spår efter hur båten girar..Nu vet jag inte om du har radar i din båt??För jag skulle inte ge mej ut i mörker utan radar iallafall! (har haft för mycke väldigt nära kontakt med andra utan lantärnor typ 30fot segelbåt mitt i farled)Och utan radar och sökljus hade det blivit en kollision...

I mörker skall man ha enligt min erfarenhet (kör mycket i mörker)

Sök ljus , radar , ekolod , och gärna plotter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felvisning på 20-30 m är mycket bra. Bredden på ett streck på sjökortet kan vara mer än så. Använder man elektroniska sjökort utan att ha koll på terrängen hamnar man titt och tätt på land.

Använd zoomen med förstånd. Det är lätt att lura sig på vilken skalning man har och går glad i hågen några meter från stenar och grund. Är då felvisning och noggrannheten kring 100 m så blir det grundkänning eller landning på stranden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara någon besserwisser, men varför i hela friden skall du glo på en GPS-plotter när du går i Sotekanalen och Strömmarna!?

Om du reflekterar över det faktum att 1mm i ett papperskort är 50m i verkligheten (om 1:25000 skala 25m) och dessa ligger till grund för många elektroniska kort, så kanske du får lite förståelse för ev. missvisning på din plotter.

Stäng av din plotter, njut av omgivningarna och upplev känslan av att hitta fram själv.

Återigen, detta skrivet i all välmening. Ha en skön höst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...