Gäst R Postad 24 Oktober , 2005 Vad är ett muntligt avtal värt?? Se upp för att bli blåst av xx i Stockholm. Mitt första intryck av xx var bra. Kommunikationen var öppen och på rätt nivå. Hittade en båt som passade mig som handsken och visade mitt intresse genom att bjuda över en annan intressent som också hade intresse av båten. xx lovade att återkomma till mig samma dag eller fm. dagen därpå för att gå vidare i affären. Strax innan lunch ringde handlaren och sa att jag fick båten, och att den andra hade hoppat av budgivningen. Kanon tyckte jag och sa att jag återkommer efter lunch för att komma överens om hur vi går vidare. Ringde upp och vi kom överens om att jag skulle hämta båten om 2 veckor och att jag skulle betala handpenningen efter helgen, och att han skulle skicka över ett avtalsförslag på vad som ingick mm. Kl. 16.15 ringer han och säger att han har fått ett högre bud. Snacka om att få en kalldusch!! Vi hade ju ett muntligt avtal och jag hade redan fixat med transport från Sthlm till Gbg, försäkring, vinterplats, pengar mm. Jag hävdade att han inte kunde bryta avtalet men jag hade inget att hämta. Han blev skitsur och jag fick inte ens köpa båten även om jag bjöd över den som lagt det nya budet. Får man göra så??????? Är det någon som råkat ut för liknande?? Min uppfattning är att xx är mycket oseriös båtförmedlare. *xx = Censur av maringuiden.se pga anonym insändare. Hälsningar från en mycket besviken fd nöjd kund. Hälsningar från en mycket besviken fd nöjd kund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 24 Oktober , 2005 Muntliga avtal gäller, men vem spelar in sina samtal... Det e bara att tala om för alla vänner och bekanta att man tydligen ska se till att få allting skriftligt när man har med dom att göra.. Har en fråga... Äger dom objektet? Om inte kan du ta kontakt med dom riktiga ägarna och säga till dom att inte sälja genom dom.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 24 Oktober , 2005 Muntligt avtal gäller!!! Även juridiskt. Problemet är att du måste kunna bevisa det. Vittnen eller liknande. Kan du besvisa att ni kommit överens borde du stå på dig. Bra att du varnar på detta viset. Sådana företag SKALL ha dåligt rykte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Oktober , 2005 Vilken trovärdighet får en anonym person som denne ovan. Han eller hon kan t.ex vara en konkurrent till xx varvet. Eller bara en vanlig gnällspik. Vi kan ju inte veta. Känner igen ovanstående inlägg sedan tidigare. Nämner man leverantören vid namn ska man också nämna sitt eget! Nuförtiden råder ett hårdare affärsklimat. Den som bjuder högst får affären. Innan något är skrivet och även betalt - åtminstone en handpenning - kan affären betraktas som obunden. Det är bara att lära sig det nya. Tråkigt men något vi får leva med. Det är fastighetsmäklarna som infört det nya sättet tror jag. Tidigare så gällde en muntlig offert och det var en heder att stå för sitt ord. Så gäller kanske även nu då en privatperson säljer direkt men en mäklare som sitter som mellanhand tycker kanske att han måste se till sin uppdragsgivares bästa och ser då till att ha möjlighet att lämna en köpare då en annan bjuder över. Ett munligt avtal är inte värt så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 24 Oktober , 2005 Lite egendomligt att dra in fastighetsmäklare i en båtaffär, det skiljer nämligen en hel del mellan en båtförmedlare och en fastighetsmäklare. Som exempel kan nämnas att rent juridiskt är det två olika saker att mäkla fast egendom kontra lös egendom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 24 Oktober , 2005 Gästskrivaren vet nog inte om att inläggen (Kan)Censureras om man inte är medlem... Jag läste det dock innan företagsnamnet togs bort.. Bli medlem, logga in, posta inlägget igen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 24 Oktober , 2005 Jo ja tycker inte man ska döma killen ingen vet ju vem det är.Går ju inta alltid när nån anonym skriver va paranoid o anklaga han för o va från en marina nånstans=) Läste nåt liknande tidigare här.Ja skit samma ta du R o regga dej här så försvinner väl fördomarna. Iofs är det u rätt man vet ju inte då du inte registrerat dej.Viktigt att man står bakom sina ord.Förekommer tyvärr alltför mkt löst skriveri på nätet.Folk gömmer sej bakom burkarna o skriver först o tänker sen(så även jag ibland) =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser