hemnv 0 Postad 23 Oktober , 2005 Hej, Jag vill gärna lära mig mer om vad det innebär att ge sig in i ett båtbyggarprojekt. Tips om hur man bygger inredning till segelbåtar, etc etc.. Kan någon tipsa om en webbplats (eller bok) avsedd för folk som bygger egna båtar företrädesvis från färdigt skrov (halvfabrikat, plast). -DU som eventuellt har varit med om att bygga färdigt en segelbåt från ett tomt skrov, hur räknar man ut hur mycket det kostar att färdigställa? Jag tänker främst på kostnader för bygge av inredning till en 32-35 fotare. Är det risk för att slutsumman blir högre än vad det kostar att köpa en fabriksbyggd helt färdigbyggd båt ? Hur resonerar man ? /N.V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper Postad 24 Oktober , 2005 Frågan om upplysningar är lättast att svara på. Välsorterade bibliotek, som regel i sjöstäder, brukar ha böcker av denna typ. Det finns säkert också websiter, men där kanske det blir fråga om att ställa specifika frågor mer än att tillägna sig allmän kunskap. Dina frågor om kostnadsberäkning är inte så lätta att svara på, kostnaden beror ju mycket på hur omfattande inredningen ska bli, vilka krav du har på ingående material och så vidare. Risken att det blir dyrare än att köpa en komplett och färdig båt borde väl inte vara så stor, men om du ska börja räkna arbetstid och jämföra kvalitet på ditt åstadkomna resultat med den färdiga båtens kanske du ändå kan bli betänksam. Är du en skicklig båtsnickare kan det ju förstås både gå fort, bli bra och förhållandevis billigt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellander 0 Postad 24 Oktober , 2005 Hej, Jag har byggt 3 båtar (5.6, 8.75 och 12.5 meter) från tomt skrov och bygger nu min fjärde båt fast då bygger jag även skrovet. Om du inte räknar din arbetstid bör du kunna bygga billigare själv än om du köper nytt. Så har det varit för mig. Det gäller dock att ha gott om tid så att man kan hitta bra priser. Lokal och verktyg/maskiner kostar också pengar. Räkna med att en tredjedel av tiden går åt till att rita inredning, elsystem, VVS och allt annat, en ytterligare tredjedel till att fixa bra priser och köpa in materialet och den sista tredjedelen till det faktiska byggarbetet. Du kan alltså spara mycket tid genom att köpa en färdig byggsats där ritningarna redan är klara och där allt material ingår. Vill du rita själv föreslår jag att du rita och fixar fram material på vintrarna och bygger på somrarna. Då klarar du dig med en enkel lokal, kanske bara en pressenning. Räkna med att det tar några år att färdigställa en 32-35 fotare. Det gäller då att redan från början vara inställd på att dessa år av ditt liv kommer du inte att ha nåt annat i tankarna än ditt båtbygge. Inga semestrar och mycket lite tid för umgänge. Har du familj är det viktigt att även dom är införstådda med vad detta innebär. När det gäller kostnaden är rigg, segel och motorinstallation dom stora bitarna. Rigg 150, Segel 75, motorinstallation 100. Lägg till 200 för resten så har du en mycket mycket grov uppskattning. Har du inte dom pengarna liggande bör du överväga att inte bygga så stort. Kostnaden sjunker enormt snabbt när man går ner i storlek. Likaså tidsåtgången. Lite bistra råd kanske men jag vill absolut inte avråda dig från att prova. Köper du ett välkänt skrov och material av god kvalitet kan du antagligen sälja av om du tröttnar och få pengarna tillbaka. Lycka till, MVH, Johan http://www.toan.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 25 Oktober , 2005 tidningen Praktiskt båtägande har väldigt mycket inredningstips och även mycket andra tips i sina nummer. mycket bra tidning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser