Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Henrik Eriksson

Bavaria 30 vs Delphia 29

Rekommendera Poster

Gäst Henrik Eriksson

Jag skall köpa segelbåt i storleksklass ca 30 fot.Jag har ledsnat på ocker-

priserna på begagnade båtar.Valet står mellan en ny Bavaria 30 eller en ny

Delphia 29.Vilken båt skall jag välja? Jag skulle bli mycket tacksam för era åsikter,gärna även från er som har köpt någon av dessa båtar.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle valt Bavarian, den är mer känd, vet mer om dess kvalité, troligtvis lättare att få såld. Har tittat lite på Delphia men den kändes inte rätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi har en Bavaria 30 i min båtklubb. Jag vet inte om alla B30 är lika dåliga, men den båten är inte bra.

Rodret står inte i lod med kölen utan har en vinkel på ca 175 grader (dvs 5 graders diff från lodlinjen). Det kanske är bra på ena bogen, men en katastrof på den andra. Dessutom glappar roderlagret flera millimeter i botten genomföringen.

I stuvboxen ligger det en alldeles för tunn playwoodskiva i botten som sviktar betänkligt. Jag kikade in i luckan som döljer akterpartiet och kontstaterade att hela utrymmet är obehandlat och har en rå stickig glasfiberyta.

Det fanns många fler punkter att klaga på, men jag orkar inte skriva en uppsats utan sammanfattar hela intrycket med att detta är ett underdimensionerat fuskbygge. Mitt mest positiva omdöme skulle möjligtvis vara att kalla båten för ett halvfabrikat.

Delphian vinner kvalitetsmässigt på knockout

Mvh/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv valt en Bavaria, delphian passade inte för oss, svårt att säga vad som är felet, men jag tror att beror mycket på vad man förväntar sig av båten.

Har inte hittat några större brister på vår bavaria,(lite gnäll i durken men det är lätt åtgärdat )

www.bavariaklubben.se finns mycket att läsa om bavariabåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Efter att ha kikat på Bavaria 30:an på mässan skulle jag aldrig välja den. Orsaken är för få bra kojer.
- Förpikskojerna är långt ifrån fullängd, man har satsat på garderober istället. De duger bara som barnkojer.
- Salongssofforna är för smala för att bädda
- Kvar finns dubbelkojen under sittbrunnen. Inga problem att ligga där för två vuxna som tycker om varandra...
- Summa, en dubbelkoj för fullvuxna, resten är att betrakta som barnkojer.

...och om jag vill ut att segla med två kompisar? Eller jag och tjejen och ett par till? Skall man behöva trycka ihop sig i en modern 30-fotare..? Verkar inte klokt!

Hur Delphian ser ut vet jag inte, men kika på dessa båtar i verkligheten innan du slår till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag avviker från ämnet lite men är det inte så att modernare båtars salong enbart har sittplats som funktion och inte sovplats. Tycker att många har mulliga och estetiskt vackra sittplatser men med det som enda funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag skulle inte tveka, Delphia 29 är ett fantastisk val: Ta en titt på kvalitet och utrustning och jämför prisnivån! Inte är den av top design eller revolutionär men snygg och funtionär. Och robust. Man har krympat i mindre huvudmåtten egenskaper av en liten större båt utan att spara med ståhöjden. Toaletten är relativt rymlig och ljus - och man kan dusha där! Seglingsegenskaper kan man jämföra med vilken likadan båt som hels med samma huvudmått.

Jag var nära att köpa en gammal segelbåt på en viss budget med resultaten skulle ha varit en 8-10 m båt från 80-talet. Slår man lite mera än 50% på den nivån får man en ny välutrustad båt! Och utrustning betyder mm. väl utvalda kvalitetsmärken.

En nöjd ägare på en D29:an  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei,istedet for å høre på alle de som tror de vet noe om Bavaria,så fråga heller Bavariaâgarna selv,det er kun de som kan uttale seg om kvalitet/seglingsegenskaper,om de er fornøyd.

Alle synes noe /eller har meninger om Bavaria,men når har du råkat på en missfornøyd Bavariaâgare,isåfall er % forsvinnende lav i forhold til antall solgte båter.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever Delpian som vara av högre kvalite än Bavaria. Jag upplever också Delpian som mer seglare än Bavaria 30. Bavaria 30 är en trög buss som inte kryssar särskilt bra medan Delpian ser ut att vara en bättre seglare med viss reservation jag har aldrig sett den segla. Sedan beror det på vad du ska ha båten till ska du segla på riktigt kryssa och så där eller ska du segla i medvind och köra motor när det blåser emot. Bavarian är nog bättre i hamn mer plats och så där medan Delpian är bättre till havs. Själv är jag bered på att ge avkall på bekvämligheten för att få en bättre seglare. Medan många använder båten som en stuga och försöker minimera tiden till havs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har vägarna förbi Malmö så bör du kanske boka tid för en provsegling. Jag vet att Delphia har en del båtar i vattnet även nu på den sk. vintern. www.delphiayachts.se eller www.delphiayachts.pl

Sen har ju Bavaria också båtar och kontor i Malmö. Du kanske kan ordna så du kan provsegla på samma dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei igjen,om du skal provsegla,velg uannsett dyp kjølvariant,større seilglede.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att bavarian skulle vara en trög buss är nog inte en rättvis jämförelse. hur Delfin seglar vet jag inte efter som jag själv valt bavarian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei igjen til deg som skal kjøpa båt,fråga eiere av respektive båter,og som i tilegg har lite seglarerfarenhet,og ikke hør på de som har hele tiden hørt av andre.Strunt i skitsnakket og skitspederne,få fram fakta,det er det som teller.

Lykke til med båtvalget.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta: Jag äger en  Cumulus på en segling ca 17 distansminuter kryss på öppet hav i 10-12 sekundmeters vind. Så kom vi fram ca 1,5 timmme före en bavaria 30. Vår båt har gammla segel bavarian var ny med nya segel. Vi gick mellan 5-10 grader högre än Bavarian. För mig gör detta Bavarian till en trög buss. Men åter igen det beror vad du ska ha båten till. Det finns seglare som seglar ett helt liv utan att utsäta sig för en så lång och hård kryss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ti Cumulusâgaren:

Hei,jeg håper for all del du spurte denne/disse personene i Bavaria 30 når de kom fram 1,5 timme etter deg om de var erfarene seglare eller om de var nybegynnere!Hoppas for all del at de var erfarene seglare,ellers har ditt innlegg ingen mening.

Vi har vel alle vært nybegynnere engang,for egen del var jeg nybegynner for 23 år sedan,hvor min kamerat seglade från meg med min nye Maxi Racer,han med sin Albin Vega!!!!Lystall 1,12 och 1,0 !!!!Kryssade från meg med sin  långkjølade Vega!!!

Det er det som er så facinerande ved denne sport/fritidsaktiviteten vi seglare bedriver,vi blir aldrig utlært.

mvh

Slaraffen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägarna till Bavaria 30an är seglare sedan 50 år tillbaka. De har valt en Bavaria på gamla dar därför att dom numer prioriterar bekvämlighet före segling. Bavaria 30 an är en ny båt med bekvämt boende.Vårustningen är enkel seglingen bekväm med rulle till allt. Båten har en reäl motor. Men det är ändå en trög buss rent seglingsmässigt. Men som penisionärs båt ett utmärkt val. Kort sagt det beror på vad du ska ha båten till.

ps Jag glömde att nämna att mina väner har vunnit si sådär 2-3 hundra kapseglingar. Fast det var rätt många  år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jeg er stum av beundring,slike mennesker må det være morro å kjenne,som har vunnit 2-300 kapseglingar!!

De må ha deltagit i flera  tusen!!!

mvh

Slaraffen smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst SWE54

Man får ju inte mer än vad man betalar för.

Och det är ju bara du själv som känner vilken av dom två som passar bäst.

Personligen ä det väl lite som ur askan i elden.

Jag hade hellre letat upp en begagnad i samma prisklass, mer segling för pengarna.

Finns massor med bra 30 fotare som slår dom där två rejält på fingrarna.

Men till sist är det ju dina behov som ska tillfredställas.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas du ska få se en Delphia 29 segla riktigt många gånger i sommar ...

/j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag ute på djupt vatten känner jag, men levereras inte Bavaria endast med rattstyrning? 30-fotare skall inte ha ratt då hela sittbrunnen försvinner när rattpedistalen står mitt i. Delphian har rorkult vad jag kan se vilket gör sittbrunnen mer lättjobbad och rymligare. Har man seglat klart är det bara att fälla upp rorkulten så är den ur vägen.

Ratt kan 35 fotare ha. Då har man även råd med en besättning så man slipper segla själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra inlägg!

Intressant att Curt Gelin anser att Delphia har bättre kvalitet.

Min teori är att ju mindre varv, desto bättre kvalitet måste man ha

för att kunna hävda sin produkt på marknaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...