Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gäst Stefan

Ved eldad värme i segelbåten?

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det ganska vanligt att använda gasol och fotogen för att hålla uppe värmen i båten på hösten. Är det någon som vet om det är någon som provat att använda en liten kamin?

Genom att utnyttja ett luftvärmesystem borde det kunna gå att fördela värmen bra. Ljuset är välkommet och så även stämningen som blir av öppen låga. Röken borde man kunna leda ut bakåt för att inte smutsa ner seglena.

Det säljs sågspånsbricketter som även det vore lätt att transportera. Det sista som gör att jag ens funderar på detta är att det inte är lika farligt med vanligt trä, som det är med gasol resp. fotogen.

Behöver jag nämna att jag är nybörjare på detta med segling?

Häls. Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen ligger nog i att den kommer att vara ivägen.. En gasol/diesel/bensin etc värmare kan man installera i ett undangömt utrymme så att den inte e ivägen...samt att man använder befintlig tank...

Skulle nog inte ge mej in på det...

Fast har man en stooor båt, med en salong på 10kvm så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bestämt för mig att Reflex-kaminerna finns i en briketteldad variant.

Det är en rostfri kamin som man placerar mitt i båten, inte helt olik kaminerna som finns i miltärtälten. Fast naturligtvis kräver det en ganska stor båt så man inte springer på den.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan
Utnyttjar man den som kokplatta så blir det någon nytta med den. Finns det kanske en vedeldad spis? Tappar då tyvärr ljus och mysstämning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Jag såg att det fanns några bra svar i långfärdsSnack på denna fråga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i någon båttidning sett bild på en liten dansktillverkad kamin(den var lite högre än en viflaska som stod intill) kommer dock ej ihåg om det var båtnytt eller praktiskt båtägande jag såg den, jag ska ta och leta och se om jag hitta artikeln.

den såg ut som en liten braskamin

mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Finns väl dock en risk med att dina båtgrannar i hamnen inte blir din största fan, om du ryker ner för mycket.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sett kaminer inmonterade i träbåtar. De flesta båtar är av plast. Tål plasten den värme som passerar genom skorstensröret där det går ut genom taket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan isolera skorstenen så den inte blir så varm. Vi har inga problem med vår kamin. Den går på disel men det är en blå och varm låga så avgaserna är ordentligt varma.

post-2001-1394237298,9133_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en enkel men genial funktion. En bricka runt själva skorstensröret där det går ut genom taket, för att hålla röret på avstånd från direktkontakt med taket - på utsidan har denna bricka en nedsäkning där man kan hälla i vatten, eller som samlar upp regnvatten, och detta vatten kyler av skorstenen i området intill taket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har också en skoning där röret går genom däcket så det inte ligger direkt på om man inte har det isolerat. Men någon smart urgröpning har den inte.

Älskar vår kamin - den står nu med elpatronen på dygnet runt som frostvakt. Vi har aldrig mindre än 5+ när vi inte är i båten och i helgen när det var minus 8 grader hade vi 20 grader inne. Det är ett vattenburet system men cirkulationspumpen drar så lite el att vi kan göra så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter härligt! Skyddade från kylan. Suveränt finurligt att ha vattenelement i båten. Det kan man kanske t.om. leda under golvet, så man är varm om fötterna.

Att bo i en båt är det ultimata tycker jag. Så litet och behändigt som möjligt. Omgiven som av en frökappsel, skyddad från vädrets makter. Snug på engelska.  Och bara flytta sitt hem från en plats om man inte trivs, med alla sina pinaler, och till nya utsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...