Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Triss920

Sänkköl

Rekommendera Poster

Vet nån om man kan byta (köpa ny köl) ut sin fasta köl till en sänkköl?
Skulle gärna vilja göra detta på min båt, men har inte lust att hitta på eget patent just nu.. :)

Det gäller en Stortriss MK II 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inget är ju omöjligt...men det låter som ett väldigt stort projekt...15.gif\

Jag har aldrig sett en Stortiss med sänkköl i verkligheten men jag tror nog att en eventuell konvertering av en fastkölare innebär mycket, mycket jobb...

 

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt går det nog bra, men var/hur få tag på köl? Gjuta järnköl verkar besvärligt ;-) Svetsad verkar begränsad livslängd. Bly svårt att fästa ihop leden. Försök hitta en annan båt istället.

(Skiljer nog inte så mycket i djupgående igentligen, mätte upp ca 75 cm till vattenlinjen på min)

Berätta hur det blir!

mvh  Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag skulle vilja kunna sjösätta från ramp, de flesta ramper jag sett har väldigt lite lutning, dvs man måste ut runt 7-10 meter i vattnet innan det blir 1 meter djupt.

Jag ska ringa Kungälvs Plast och höra om de har prylar, intressant ämne.

Mvh K 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Oj 7m ut för en meters djup det var itne dåligt de. den ramp jag sjösätter vid räcker det med att min för kommer en meter ut i vattnet så flyter båten (rullar i båten med aktern först)
Hörde talas om en rätt rolig teknik att sjösätta en stortriss, sammla ihop byns 10 starkaste män och lyft båten från vaggan och ner i vattnet.
strotrissen sticker 0.76 så kan man sjösätta en motorbåt modell större hardtop kommer stortrissen också i.
Lycka till.
Hälsningar Viktor Collin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...