Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
elanen

vet nån vad detta är för båt?

Rekommendera Poster

Ser utt vara nåt riktigt gammalt. En av dom tidigaste plastbåtarna. Är nåt udda märke. Har själv haft en. Den gick som en skjuten skata i sjön. Sänkte den i havet med glädje. Går den bra i sjön. Är nåt märke som inte är så känt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dzenan

tack för svar.

Om den går bra vet jag inte för jag har inget att jämföra med (min första båt :) skulle tro att den går bra. Kan jag mäta på något sätt farten på den? Har en gammal tohatsu 9.8 hk motor. Har en massa frågor i övrigt eftersom allt som har med båtar att göra är nytt för mig.. Vågar nästan inte ge mig ut på vattnet innan jag köper en mindre motor som reserv (kan inget om motorer heller)

någon som har kanske instruktionsbok till tohatsu 9.8 hk? vet ej årsmodell..

post-0-1394234498,1072_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åror eller paddel är säkra tillskott av driftsäkerhet, lägg pengarna på det istället för ännu en motor till början..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åror har jag redan, men vet inte om dom hjälper mycket när man är ute till havs..måste bekanta mig lite mer med strömar i öresund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns både äldre och nyare 9,8 or. Tippar att det är en gammal 77- 78 årsmodell. Finns till dessa inga delar att få tag i. Ägde själv en 25:a från det åren. För över tio år sen gick det inte att få tagi nåt utav delar. Var OK som då sålde dom. Idag går det ju att få tag i nyare delar till senare modeller. Skulle inte satsa många kronor på din båt. skroven på dessa äldre båtar var oftast väldigt kassa. Så prova med nån lånad motor. Innan du lägger ner nåt speciellt på den. Du får inget tilbaks sen om du försöker sälja den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Kan tyvärr inte hjälpa dig med fabrikat, men jag har en likadan som badbåt, min är i orginalskick med en 35 hästars Chrysler, att den skulle vara dålig i sjön kan jag ej hålla med om, vi snackar om en båt för insjö från 1976!!! Lycka till! JC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte låta nedlåtande, men planar ens båten med bara 9,8hp? Om du ska köpa nån motor så ska nog köpa en som är större. Skulle tippa 30-40hp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fonzie, skojar du ?. Påstår du att hans båt skulle vara från 1976. Inte är det den båten på bild i så fall. Möjligtvid din egen. Den på bild är garanterat tidigt 60-tal. Syns på utformningen i fören. Dom var inte gjorda för så stora motorstyrkor. Är mer åt 20 hästarshållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som sagt innan, det är min första båt och jag har inget att jämföra med hur bra den är. Om den planar 9.gif\ det vet jag inte.. tror det i alla fall. Den lifter på sig när jag gasar om det nu betyder plana. Om den planar bra vet jag inte.. Tror inte att mycket större motorn skulle passa, båten skulle förmodligen välta bakåt.
Tänker inte lägga massa pengar på den, tycker den är hur rolig som helst som den är :) Hoppas ni har liknande minne av er första båt.
Har en fråga till ( om det är nu någon som läser detta vidare hehe): Tänkte göra typ kappel utav pressening till den, billigt och bra tror jag men vet inte om det går. Några förslag?
Antu tack för tips om Sjöräddningssälskapet, jag behöver säkert vara med ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag skaffade oxå min första båt i sommras. En gammal övergiven sak, från 60-talet tror jag, som jag köpte en (oxå gammal och billig) 25 hk archimedes penta till. Det dyraste var årorna som kostade hiskeliga 400 kr. Dom flesta mer erfarna båtägare skulle säkert inte ge en krona för mitt ekipage men jag känner mig som en kung när jag forsar fram över fjorden. Så grattis och gläds åt din klenod, tycker den ser fin ut. Sen kan jag hålla med om att man kanske inte ska lägga ut en förmögenhet på en gammal båt. Att inte behöva göra det är ju oxå lite av tjusningen. Kanske man byter upp sig efter hand, vad vet jag?

:-)

mvh

Kalle

post-8983-1394234499,7342_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Föregående har väldigt sund inställning...

Min första båt var varken snabb,dyr,fin eller tät för den delen hellersmiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...