Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
osueco

Packa Spinnaker

Rekommendera Poster

Hej!

Jag sitter och lagar spinnakern efter lite skoj i helgen och kom att tänka på att det säkert finns bättre sätt att packa den på än så som jag brukar göra.

Någon som har några tips? Själv ser jag till att alla liken är i ordning och sedan är jag nöjd, men det tar ju sån tid för mig.

/Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbare är det att se till att följa två av liken, det 3:dje kommer med ändå. Har man en av de där fyrkantiga säckarna tar det inte många sekunder att trycka in duken. Sen har man 2 båtlängder på sig för sättning, nertagning av genuan och gipp....

/LC 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu enklare......

Följ ett av liken från valfritt hörn till nästa, sätt dig på båda, följ liket till nästa hörn. Sätt dig på alla tre. Knöla ner spinnakern i säcken utan att bry dig om att hitta mitten. Dra säckens snören genom hornen och knyt. Klart. Fort. Ingen åtta vid nästa sättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Nu känns det som om jag har teorierna för snabb packning bara till att träna. Vad är det för fyrkantiga säckar som det pratas om. Mina spinnaker säckar har alltid varit runda. Är jag 30 år efter utvecklingen?

/Anders 

post-2237-1394234497,7539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...