Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst thor

hur länge kan motorn stå i rumstemperatur

Rekommendera Poster

Gäst thor

Hejsan

Jag hade och har forfarande ont i ryggen när båten togs upp, jag fick hjälp med allt , tyvärr står motorn utan att det gjordes någon service på den, den står inomhus i rumstemperatur, ( 22-25 grader) kan den stå så tills jag blir frisk ( 2-4 veckor eller mer) eller är det något som absolut måste göras bums.

m.v.h. thor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl alltid bra att tappa ur den gamla växelhusoljan, man vet ju aldrig, det kan ju ha kommit in vatten i den.  Annars så står väl motorn bra i värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thor!

Håller med föregående talare, din motor mår inte dåligt av att stå orörd i någon månad eller så...tänk bara på alla båtar som läggs i på våren och sedan inte används alls under sommaren.

Ta du och hela din onda rygg först och oroa dig inte för motorn, den klarar ganska mycket, speciellt när den står så varmt som du nämner! :)

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört att man kan låta ngn pålitlig vän göra det oxå, se bara till att stå/sitta/ligga så nära att det stör ordentligt, samt ge övertydliga instruktioner i hög och bestämd ton hela tiden...2.gif\

Utföres bäst med en kall öl i handen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst janne

Men hallå.....

Om den står inne kan den ju stå i 10 år utan att det gör något.

Chansen att det skulle trängt in vatten i växelhuset just  precis nyss är ju minimal.

Precis som tidigare har sagt här, den far ju mer illa när den ligger i vattnet på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan din motor stå inomhus.Du kan ha den där hela vintern utan problem.Inte mkt o orda om egentligen.Risken om du har vattenintrång i växelhuset är ju att detta fryser sönder vid minusgrader.Annars e det väl ingenting.I ditt fall står den ju ombonat o fint.

Så ta det bara lugnt..Ska man däremot ha grejorna ståendes under längre perioder skadar det ju inte o för hand dra runt motorn ett par varv ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jingesson...

Med risk för att skriva dig lite på näsan så måste jag nämna att enligt vad jag har lärt mig så ska man INTE dra runt en motor då och då...åtminstone inte en motor som är konserverad! Detta gör att den skyddande oljehinnan, man så omsorgsfullt fått till vid konserveringen, förstörs.

Jag har en motor som inte andvänds och den får vara fullständigt ifred, bortsett från att jag en gång om året sätter den i baljan för varmkörning och nykonservering. Det är förövrigt en 35 hk Evinrude från 1959!

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur länge motorn kan stå i rumstemperatur??

Tjaa... tills den ramlar förmodar jag...smiley-wink.gif\ smiley-wink.gif\ smiley-tongue-out.gif\

Skämt åsido, konserverad med ny olja i växelhuset i princip hur länge som helst.

I ditt fall kan du lungt vänta tills ryggen är återställd innan du gör något!!

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robert

Är väl dock högst lämpligt att få ur saltvatten ur kylkanaler om man önskar göra minimal vinterkonservering.

RL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
 Gör en schysst ställning och ha den i vardags rummet....

Eller gör ett bubbellad med virvlar åt dej o frugan me den, passa vinglaset på badkarskanten... det tenderar till att vibrera mot kanten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...