Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Gäst Mikael Emanuelsson

Gäddbete

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Emanuelsson

Hej

Tänkte höra mig för bland gäddfiskarna här på formet om vad för färg på betet som är hett på hösten när vattnet kylts ner. Jag har fått en hel del på skrikiga färger typ gul och orange Westins jätte. Men det skulle vara kul och höra andras åsikter och erfarenheter om gäddbeten, wobbler eller skeddrag färger, fisketeknik osv.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Emanuelsson
Har testat drivmete eller flötestrolling, dock med levande betesfisk oftast aborre (håller längre än mört). Är sugen på att fisk mer med denna metod men behöver lära mig mer. Fiskar man av vasskanter eller fungerar det även ute på frivattnet? Vilket djup över botten ska man ligga på? Frågorna är många.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färgen varierar jag efter hur himlen ser ut.

Min favvo är fortfarande papegojfärgad Zalt 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo att färgen varierar efter himlen och vattnets klarhetsgrad......men är det ljusa färger vid mulet väder och mörka vid klart eller? Jag har nämligen diskuterat dett med mina trollingkamrater och åsikterna går vitt isär, kanske kan vi reda ut det en gång för alla här på mg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt är ju bara teorier. Jag har mina egna som bara grundar sig på mina erfarenheter. Det är dock så att de inte alltid stämmer.

Klart vatten:

Blå himmel=färglada/kontrastrika drag

Grå himmel=diskreta drag, gärna med blänk

Grumligt vatten:

Oftast oberoende av himmel men gärna röd/vit vobbler (ABU Hi-Lo) eller  skeddrag med diskret färg men med blänk, gärna ojämn yta.

Sen kommer det där med vattnets temperatur in. Jag kör långsammare när vattnet är kallt och fortare när det är varmare. Men alltid lika viktigt att variera tempot med stopp och rusher.

Nä, nu måste jag sluta, annars kan jag hålla på hela dagen. 

Vad har ni för teorier? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jaaa du......hastigheten när vi trollar varierar vi inte så mycket beroende på årstid utan mer beroende på vilken sorts drag vi trollar med, sjunkande eller flytande wobbler, skeddrag osv. Vi kör tex med ett väldigt stort skeddrag som har bäst gång mellan 0,5 till 0,9 knop (1 knop och över tvinnar det bara linan). I så låg fart funkar ju inte vare sig flytande eller sjunkande wobbler. Sen det här med färger och vattentyp och väder så tänker vi nog helt olika.

Klart soligt väder=  Mörkare färger på betet

Mulet väder= Klara färger på betet

Vilken av våra teorier som är bäst vet jag inte men jag tror att båda funkar i stort sett lika bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trollar aldrig så mina erfarenheter kommer från spinnfiske från båt och land.

Men som sagt, det varierar vad man tycker och tron på vad man gör är viktigast. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ketha

JAg säger bara BUSTERS JERK Papegoja den är grym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kentha

Nej inte till trolling utan till Jerk och vanligt fiske.Ett annat bra drag är Broman Silverblå med blå stjärtfjäder,Den går att använda till trolling.

Ketha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ca 100 kr beroende på vilken storlek du skall ha på Zalten.

//Iggy.

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vad du ska ha för en Zalt, finns i olika storlekar och typer. Jerkfiskar du eller spinnfiskar du?

Finns bl a:
Zalt
Zalt Z (ca 150kr)
Zam
Zam Z
Zam Z Tail  (ca 170kr)

Har bara priserna på de två i huvudet... vissa är spinn och vissa är jerk. Zalt Z och Zam Z är jerk och Zam Z Tail, Zalt och Zam spinner man in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade nån fladen conrad ledad grön o svart som e GRYM mina största gäddor har jag tagit på denCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Levande bete oslagbart, men jag tror att det numer är olagligt. På angel är det så

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte olagligt! Det var ett stort missförstånd med någon tidningsartikel för några år sedan däremot.. så många torde det var olagligt. Däremot så finns det vatten där man inte tillåter mete med levande fisk. Men då har det mer att göra med att det är för effektivt eller att man inte vill sprida sjukdommar mellan vatten (då man flörflyttar levande fisk mellan olika vattendrag)

Gällande ditt bete om man bortser från levande så för vanligt fiske måste det bara vara Buster Jerk samt Salmo slider två riktiga allroundbeten... oja det går kalasbra att trolla med dem speciellt busterjerk när det blir kallare i vattnet riktigt effektivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mkt psykologi i det där. Fisken bryr sig nog inte en 1/10 av vad vi själva gör om betets färger och övriga små detaljer så länge betet rör sig ok i vattnet och inte är helt åt skogen för stort/litet. En gädda käkar väl egentligen allt från mask till små ankor?

Så släng på ett bete DU själv tycker ser giftigt ut, så får du högre motivation och dina chanser för napp ökar.

Men diskutera kan man ju alltid göra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

testa rödvit Zalt brukar nästan alltid leverera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så att det bete man får napp på använder man mest. 

Tiden det är i sjön ger teoretiskt större chans till napp än de som mest ligger kvar i lådan.

Sen luras man av mängden kulörta skitdyra jerkbaits i affärerna vars färger mer är till för att locka dig köpa dom än vetenskapligt utprovade för vad gäddorna gillar.

Det viktigaste är att placera draget på rätt ställe framför gäddan. Och då är ju största problemet att hitta rätt ställe samt om man ska fiska djupt eller grunt.

Jag har fått napp på hemgjorda gäddrag tillverkade av en bit Biltema grön trädgårdsslang samt drag gjort av en bit PE rör. Hållbara drag som inte pajar om man råkar kasta på en sten.  

Använder även jerkbaits som the PIG och Buster jerk m fl. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror defenitivt att gäddor och andra fiskar lockas av vissa färger eller ser dem bättre.

Jag och två vänner var ute för ett antal år sedan och fiskade gädda i en sjö. Vi använde samma skeddrag alla tre med skillnaden att jag och en kompis använde nästan neonorangeröda och den 3:e använde mörkt grön.

Jag och min kompis drog upp gädda på gädda och när vi hade fått 3 st var och han som använde grönt inte fått någon, så bytte han av ren ilska och tänk.. då började han också få gäddor.

Har också prövat hemmagjorda wobbler med framgång, men då gjorda i trä.

Sen är det ju också så att efter leken på vårkanten så kan man ju i princip kasta i en ölburk och gäddan hugger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...