Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Glidaren

Abus, motorlås

Rekommendera Poster

Hej!

Var i kontakt med mitt försäkringsbolag idag angående motorlås på båt.

När jag tecknade försäkringen så behövdes det inte men nu när jag ringde och dubbelkollade så måste man ha det.

Jag har en 50hk utombordare och köpte ett Abus motorlås, ett som går igenom akterspegeln, svart med grön knopp. Min fråga hur jag ska få ditt det. Min motor sitter med två bultar, en på varje sida. Vart ska man placera motorlåset, ska man borra nytt hål eller ska man ta bort den ena bulten och trä igenom motorlåset. Hur har ni andra gjort? Motorfästet har två håll på varje sida men det finns bara ett hål på varje sida på båten, hur borrar man i båten så att båten inte spricker, eller ja vad gör man???

 

Nu vart det mega rörigt men jag hoppas att ni förstår mitt problem.

 

Mvh

Glidaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte hjälper dig men det finns lås där du inte behöver borra;

Hilock från http://www.gdi.se/.

Kostnad 505 kronor inklusive frakt och postens avgifter!

Man behöver inte borra nya hål. Du klarar dig nog med det lilla. Priset ovan är för det stora.

 

Annars så är det bara att borra... Fast jag personligen skulle vända mig till en båtfirma. Fast det är ju jag det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att du skall borra ett nytt hål.

Att ta bort en bult försvagar monteringen avsevärt.

Om möjligt försök borra över vattenytan.

Tänk på att smörja tappen på bulten och även låscylindern ordentligt, dom låsen är kända för att kärva. Men är o andra sidan väldit svår att bryta upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra nytt hål, se till att försegla ytan inne i hålet. Du vill juh inte att det ska tränga in vatten/fukt i laminatet...

 

Håller med om att försäkringsbolagen e lite luddiga när det gäller lås, hos vissa är det tvång att skruva av motorn och ta hem den om den e mindre än 50 hkr....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, visst jag håller med att det försvagar men jag tänkte mest på att ha motorlåset under vintern då båten ligger på land. Jag har nämligen ingenstanns att förvara den så den kommer att sitta på båten. Båten kommer att stå på båtklubbens mark. På sommarn plockar jag bort låset, båtklubben har bra bevakning och hittils har det aldrig försvunnit någon motor.

 

Jag vill framför allt slippa borra men måste jag det så gör jag det.

 

Mvh

Glidaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite tveksam till att motorn bara sitter med 2 bultar.

Hur som helst så ska inga befintliga motorfästen lossas för att ersättas med ett lås.

Som sagt tidigare, borra ett nytt, gör rätt och låt det vara permanent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Jag skulle inte borra ett nytt hål. Vill dom ha motorn som tar dom den oavsett om du har 1 lås eller 3 och all möjlig anordning. Du hindrar bara busungarna, dom som vill ut o nöjesåka. Ha det som försäkringsbolaget godkänner, det räcker blir bara längre väntetid ju mer dom förstör på båten genom stöld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorlåset hindra inte dom som vill nöjesåka! Det hindrar från att fysiskt avlägsna motorn från båten, inget annat...

 

 

Ska man ha båten ifred från busungar och annat löst pack så har man rutten fisk liggandes på durken...2.gif\

 

Och givetvis båten fastlåst på ett synligt och rubust sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange

Nej det är ju det jag menar. Motorlås har man för man måste för försäkringen så varför borra ett nytt hål? Vill dom sno motorn så gör dom det ändå kan jag lova oavsett hur många motorlås och nya hål du nu har.

Snapoff hindrar nöjesåkarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda ja och nej...

 

Det gäller att försvåra så mycke som möjligt för skurkarna, det gör man för sin egen del. Att det är godkänt ur försäkrings synpunkt är inte primärt, bara en försäkring...

 

Man försäkrar inte för att man måste!

 

För min del så bryr jag mej inte om ersättningen vid stöld av bå ten, jag vill ha min båt och inget annat. Tror att dom flesta båtägare känner så, pengar eller annan båt ersätter inte det känslomässiga..

 

Utrusting kan man alltid köpa nytt om det skulle stjälas, om man har tur så ersätter försäkringen halva värdet i praktiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur ni resonerar, men är inte säker på att jag håller med.

Ett riktigt motorlås som är permanent, och rätt installerat, är ju inget båten blir sämre eller fulare av.

Vidare vill jag påstå att det skulle inträffa färre stölder om alla hade detta, men visst de som ändå råkar illa ut riskerar en större åverkan på båten.

 

Ex. I somras rensades 2-3 båtar samtidigt som låg vid samma brygga som jag.

Dessa bogserades bort till en närliggande strand, där de backades upp. De rensades fullständigt. Motor, reglage, styrning, instument, tankar mm. Detta kunde ske helt ljudlös och pågick förmodligen under ett par timmar, minst.

Hade alla dessa haft godkända lås, för fastsättning och motor så kanske de endast hade hunnit med en båt. Risken att bli upptäckta pga oljud mm hade naturligtvis ökat också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående....

 

Det gäller att maximera tiden som det tar för att stjäla båten, juh längre tid det tar desto mindre stöldbegärlig blir den...

 

Det samma gäller motorn, fäster man den ordentligt får tar det tid för tjuven att ta loss den...

 

Ser tjuven att det tar tid eller är omständigt att ta båten så går dom på en annan istället...

 

Båtstölder kommer det alltid att bli, men att se till att dom inte tar din egen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ginis

 

Jag sålde min båtkärra, den var låst med ett klass 3 lås. Jag hittade inte nyckel till den så vi klippte upp den. Det tog säker hela 2 minuter och då var vi försiktiga med att inte skada något annat. Tanken slåg mej efteråt. Någon kunde ha stulit min kärra, men någon kunde ha stulit min kärra och min båt som brukar vara på den vintertid. (fin flipper 535 ht 90hk)= 100000:-

Lås fast din motor! Men ha inte övertro på lås!

post-0-1394234498,1779_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag bestämt mig, jag borrar ett nytt hål under en bult och låter låset sitta permanent. Efter att man borrat nytt håll ska man tätta på något speciellt sätt? Hålet kommer att ha diametern 14mm och kommer att sitta övanför vattenlinjen eller snarrare precis ovanför.

 

Eftersom motorlåset kommer att sitta sommar och vinter så kanske kan man lägga silikon runt hållen eller är det onödigt?

 

//glidaren

 

P.S Försäkringen har ett krav på motorlås men jag vill också ha ett pga av att det försvårar bortplockningen av motor, ska man få av den måste man såga eller kapa i akterspegeln, allt detta tar tid plus att det låter.

Jag har redan plockat bort propellen och motorkåpan för att göra motorn så oatraktiv som möjlig. Jag har dock täckt motorn med ett biltema motoskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täta hålet med Sikaflex 291. Finns i vit, grå, brun och svart. Liten tub 100 ml eller patron 300 ml. Finns ibland hos färghandlare eller byggvaruhus men säkrast hos större marinhandlare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonte

En klass 3 käting tar 20 sek att ha av med minibrännare a`la fickmodell och att kapa ett motorlås tar förmodligen inte mycket längre tid. Förjävligt! Bästa skyddet verkar vara att ha en gammal skrotmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bästa skyddet hade varit att plocka bort motorn och förvara det i garage. Men det krävs att man har ett, viklet inte jag har.Vill de plocka bort motorn så gör de det, spelar ingen roll vilka skydd man har men nu har jag iallafall gjort som försäkringsbolaget vill. Det är bara att hoppas på att motorn sitter kvar i vår :-)

 

Tack för tipset om Sikaflex , hittade det på clas Ohlsson för 69kr, 100ml tub.

 

Mvh

Glidaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det min tur

 

Hittade min båt idag (anmälde den stulen igår), uppdragen på en strand med aktern före, utan motor...

 

Funderar på att sälja det som är kvar, och skita i båtlivet...

 

Det är tredje gången jag har påhälsning i båten, dock första gången jag blir av med snurran.

 

Så om någon får nys om en Yamaha -00/01 70hk 2-takt till salu, hör gärna av er....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå, Hur hadde du nu låst båten då...

 

Skriv gärna omständiheter och liknande, så att man kan skapa sig en bild över hur svårt det var att ta din båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, den var låst, både båt och motor. Hur de bar sig åt vet jag ej, marinan hade dock en teori som jag inte kommer delge via nätet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört att folk bara tar en batteri driven såg och sågar bort motorn  med hela akter spegeln, så det lönar sig inte altid med ett lås // alex!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vi har haft ett par stöldraider här men jag har klarat mig alla gånger, en salu lapp i rutan billigt pga defekt motor, en kåpa av plockad och lite div delar på matbordet väl synliga i fönstret samt lite verktyg. sen har jag struntat i både lås och försäkring detta har funkat bra största problemet är förklara att den inte är till salu till de som hört av sig.

 

För förra året vid vinterförvaringen gjorde jag likadant och då stod den på en almänparkering utanför ett industriområde och det enda som hände var att folk var inne i båten tittade runt och lade lappar om att de var intreserade av att handla.

 

Kärran låses som vanligt utan lås med bortaget koplingshandske ev kan man ju ta väck ett hjul och ställa den på en bock.

post-15930-1394234805,8843_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom har väl slutats tillverkas, så jag tror inte dom är godkännda längre av försäkringsbolagen då ett lås måste testas varje år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...