Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
hustran

bensintank!

Rekommendera Poster

I vår lillasnipa,har vi upptäckt att bensintanken är fel.Den är platt,och det gör att höjden på den blir fel,om ni förstår hur jag menar.gentemot förgasaren.nu letar jag efter en rund tank,5..10 lit.rostfri el.koppar,att sätta i fören i stället.Det tar sin tid att lära sig hur allt bör fungera i en båt,men spännande är det.Vore fint att få lite råd,Har nipärlormöjlighet att hjälpa?    Vhlsn.Sanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du att bensinen ska rinna till förgasaren både när tanken är full eller nästan tom så är en platt tank den bästa utgångspunkten. Placeringen behöver däremot vara över förgasaren så du verkar vara rätt ute med att ändra placeringen. Principen är att den lägsta nivån i tanken ska vara över förgasarens flottörnivå (koppen som sitter vid förgasaren och bestämmer bränslenivån för den).

Den platta tanken ger största möjlighet att placera hela bränslemängden över förgasaren utan att den behöver sticka upp över däck. Det blir ju minsta höjdskillnad mellan full och tom tank.

I båtar är detta alltid ett dilemma. Man har inte mycket höjd att spela på. I segelbåtar blir det ju också lutning som spelar in om man inte placerar både förbrukaren och tanken efter centrumlinjen.

Själv har jag liksom många andra haft motsatt problem. Att till värmaren få fall så rätt ner i bränsletanken som möjligt. Här har värmaren en pump men överskottet ska sippra ned i tanken för att värmaren inte ska börja väsnas eller sota ner sig. Uppförsbacke nix.

Mitt resonemang ovan om den platta tanken gäller förstås om den sas ligger ner. Jag anar nu att den står upp. (Skriver först - tänker sedan) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken ligger faktiskt ned,men fören pekar rätt mycket i vädret.Problemet blir påfyllning,när både innlopp o utlopp,hamnar långt ned,kan bara fylla tanken knappast halv.Men du har nog rätt i att en rund tank tar så mycket mer plats.Vi får försöka luta den,eller bygga om. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har som du ser en liten snipa. Den är också utrustad med en platt tank av storleken 15 x 30 x 50 placerad i akten. Jag har tidigare haft problem med bensintillförseln. Men det problemet försvann när jag tog bort vattenavskiljaren som hade försämrat fallet från bensintanken. Att fören pekar uppåt har jag avhjälpt genom att placera små tygsäckar med grus i några av facken under britsarna i fören.
/Lillbleka ägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...