Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Micke_40

konservering råd

Rekommendera Poster

hur viktigt är det att få utomboraden konserverad det är en suzuki 85 hk när man skall ha den ståen utom hus. och hur gör man på ett enkelt sätt om man nu inte har till gång till sötvatten och stora fat. har haft den stående inom hus tidigare så undrar jag om det finns någon som har något tips eller råd att dela med sig 

 

                                   mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=66602

 

Du kan ju alltid söka på de trådar som redan finns om detta...!

Skölja ur den gör Du med en trädgårdslang och en spolmuff från Biltema.

Någon har sagt att det är viktigt att motorn precist har startat annars kan vattnet fara upp i motorn och det finns också behandlat i en av trådarna så Du kan nog söka på spolmuff eller likn.

Men det är viktigt för motorns livslängd att Du konserverar den och framför allt byter olja i växelhuset annars kan det frysa åt ....ja Du vet var.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att starta en utombordare utan att ha satt på vatten först är nog inget att rekomendera. För övrigt finns det nog gott om trådar som behandlar detta, som nämnt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappa oljan i växelhuset fyll på ny.Inskaffa på Biltema ny växelhusolja samt en burk motorkonservering.Nu har du väl tagit upp båten?O kan antagligen inte köra den med spolmuff om ja fattade det rätt?Isåfall är det väl till o dra ur tändstiften o spraya i hålen med detta konserveringsmedel så gjorde ja med min som oxå var upptagen.Egentligen ska den ju vara igång motorn i vatten o du sprayar detta i luftrenaren tills motorn helt enkelt kvävs av för mkt medel.Men det borde ju gå spraya i hålen direkt o dra runt motorn för hand ett par varv.Så gjorde ja iaf.O då ska den ju inte sätta sej som är det värsta som kan hända.Sen ska det väl i förgasare osv men det där har ja läst mkt olika åsikter bla här på Maringuiden om.Många menar på att det spelar väl icke sås tor roll.

Som nån skrev sök på motorkonservering el likn o läs på.Så har du flera åsikter i det hela.Sen kan du ju välja det som passar dej bäst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ej tagit upp båten än står i kö för upptagning. det vet jag att det är skadligt för motorn att kör den torr. men kan det vara skadligt att kör motorn i uppfällt läge för jag tänkte efter som jag inte har tillgång till spola ur motorn på land så tänkte jag om skulle kunna ta bryggans färskvatten slang och spola ur den med spolmuff innan upptagningen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste motorn vara uppfälld på land?

 

Det går, men det kanske inte funkar att köra motorn varm.

Förgasarna börjar flöda mm, pga av den kraftiga vinkeln på snurran.

Har inta provat det sättet själv, men kan tänka mig sådana bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ajaj, rättning mittåt. Jag ger mig direkt när jag är överbevisad :-)

Men...jag förstår inte heller varför motorn skall vara uppfälld.

Hänger propellern i marken ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej den står kvar i vattnet vid sin båt plats men för att köra ur resterna av salt vattnet ur utombordaren så tänkte jag om det går att tilta upp motorn och kör ur den med sötvatten slagen som hänger vid bryggan efter som jag inte har tillgång för det när jag har fått upp den på landom det nu inte är skdligt för motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Utombordarpecka

Perkelä

Inte söra motorn i luften.Då den komma på helvete

* Ta upp båtperkelen på land

* Sen du sätta på.sätta på spolmuffen och dra på vattnet

*starta motorjävilen och spruta konserveringsspray i förknasaren.

Då plir ten båte ren och konserverad på samma kång.

*Tappa sen ur växelhusjävulen och fyll på ny olja.

* Sen du sova lugnt över vintern

Ursäkta min dålika finska

 

mvh Utombordarpecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt Pecka

 

äntligen ngn som talar klarspråk, dags på lördag och nu vet jag exakt hur man ska göra \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som också är viktigt är att du tömmer motorn på bränsle. Det gör du genom att koppla bort bränsleslangen ut motorn efter det att du har startat den. Då kommer motorn fortsätta att gå en stund på just det bränsle som fortfarande finns kvar i motorn. Du kör sedan motorn tills den helt enkelt får soppatorsk men medan den går sprayar du in konserveringsolja direkt in i förgasaren/insuget.. Spraya på riktigt rejält och snåla inte på konserveringsmedlet!

 

När motorn självdör så har du både vinterkonserverat motorn och tömt den på bräsnle.

När detta är gjort byter du inpeller om du inte har gjiort det de senaste 2-3 åren, växelhusolja ska bytas och tätningsbrickorna till de båda pluggarna som du använder vid bytet av växelhusoljan.

 

Glöm bara inte bort att se till att motorn får den kylning som den behöver genom att använda t.ex. en spolmuff och trädgårdsslang när du kör motorn på tomgång!

 

Om motorn ska vara monterad på båten under vintern så ska den stå i rakt nedfällt läge så att kondensvattnet kan rinna ut ur den. Propellern ska du ta hem och smörja in propelleraxeln mycket rikligt med propelleraxelfett eller med vattenfast vaselin.

 

För att svara på din fråga: Konservering av motorn är jätteviktigt oavsett om den står utomhus i kyla eller om den står inomhus i värme! Om den står i kyla så är det viktigt för att undvika frostspråängningar i motorn plus att undvika rostbildning och att ventilerna hänger/låser sig. Om motorn står i varmgrader så är det för samma orsaker som om den står i kallgrader bortsett från att den då inte riskerar att råka ut för frostsprängning.

 

Höll på att glömma säga att om du har en 4-taktare så bör du även justera ventilerna på den varje år, men det är ingenting man bör ge sig på själv utan är ett jobb för serviceverkstaden.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 21 oktober 2007 | 20:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...