Gäst plir Postad 18 Oktober , 2005 Råkade ut för en otrevlig överraskning när jag skulle konservera motorn inför vintern. När jag öppnade kåpan till min 90 hästars 4-taktare så låg oljelocket löst uppe på motorn. Den hade legat där sedan motorn varit på service mitt i sommarn. Man hade altså glömt att skruva på locket vid servicen och båten har nu körts utan lock fram till nu. Det hade stänkt ut en hel del olja, men det fanns fortfarande kvar olja i motorn. Min fråga är nu vilka skador kan ha uppkommit. Vad skall man kontrollera? Man vill inte erkänna misstaget på båtfirman, men man tog ändå in den för översyn och sanering. De säger att motorn inte tagit skada, men jag litar inte på dem. Jag vill nu ställa samman en lista med åtgärder/kontroller som jag vill att båtfirman skall bekräfta när jag hämtar båten. Tacksam för alla tips. -> Besviken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 18 Oktober , 2005 Så länge du haft tillräckligt med olja i motorn bör inget värre hänt än att den blivit smutsig. Det är iofs inte trevligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 18 Oktober , 2005 Ligger kamaxeln synlig under kåpan? Om det stänkt ut mkt olja därifrån kan kammen tidvis gått torr vilket sliter hårt, känn med en nagel om du kan känna några repor. Kolla även om det inte kommit in saltvatten. Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 19 Oktober , 2005 Kamaxeln behöver du inte oroa dig för, den är trycksmörjd. så att så länge du har oljetryck så får den den olja den behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser