Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Gäst plir

Fråga om slarv vid service

Rekommendera Poster

Gäst plir

Råkade ut för en otrevlig överraskning när jag skulle konservera motorn inför vintern. När jag öppnade kåpan till min 90 hästars 4-taktare så låg oljelocket löst uppe på motorn. Den hade legat där sedan motorn varit på service mitt i sommarn. Man hade altså glömt att skruva på locket vid servicen och båten har nu körts utan lock fram till nu. Det hade stänkt ut en hel del olja, men det fanns fortfarande kvar olja i motorn.

Min fråga är nu vilka skador kan ha uppkommit. Vad skall man kontrollera? 

Man vill inte erkänna misstaget på båtfirman, men man tog ändå in den för översyn och sanering. De säger att motorn inte tagit skada, men jag litar inte på dem. Jag vill nu ställa samman en lista med åtgärder/kontroller som jag vill att båtfirman skall bekräfta när jag hämtar båten.

Tacksam för alla tips.

-> Besviken 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du haft tillräckligt med olja i motorn bör inget värre hänt än att den blivit smutsig. Det är iofs inte trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger kamaxeln synlig under kåpan? Om det stänkt ut mkt olja därifrån kan kammen tidvis gått torr vilket sliter hårt, känn med en nagel om du kan känna några repor.

Kolla även om det inte kommit in saltvatten.

Mvh Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamaxeln behöver du inte oroa dig för, den är trycksmörjd. så att så länge du har oljetryck så får den den olja den behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...