Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst ANTE

DETROIT DIESEL

Rekommendera Poster

Gäst ANTE

HALLO SÖKER INFO OM DENNA MOTOR, NYA, GAMMLA,STORA ,SMÅ.MEN FRAMFÖRALLT DITT TYCKE & ERFARENHET.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stora, tunga och ganska lågvarviga amerikanska dieslar. Kan bli ganska svårt att hitta reservdelar och service här hemma i sverige, men dom som kör dom och använder dom tycker mycket om sina maskiner. Men det är som sagt mest amerikaner. Massor med mera information kan du hitta på http://www.boatdiesel.com bli medlem för 25$ så har du 365 dagar du kan läsa hela forumet och mycket mera.

 

Vilken storlek på maskin talar vi om? Är det över 300 hk eller kanske ännu mera? Känner till en del av dom mindre 4 cyl i 250 hk klassen.

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ante

hej igen tog lite tid.. det är 300hk 6 cyl. årsm 69.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har en laxkutter med en 3cyl Detroit-diesel ca 100 hkr, rpm 65-1265/m. Verkar funka perfekt men har ej ännu gått med den i sjön. Är dock osäker på ljudnivån och bränsleförbrukning. Vet någon mer om dessa saker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja veta för och nackdelar mellan en Detroit-diesel (2takt kontra Volvo Pentas KAD72. Båtar som dessa sitter i och som jag kikar på är Sunseeker Canargue 46 och Sunseeker Mystique 42.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detroit 2-taktarna är törstiga och väsnas mycket. Kompisen hade Detroit 2-taktare i sin Sea Ray 500. Minns att det var svårt att hitta folk som kunde greja med dom också.

Pentas lågvarviga dieslar är väl det enda som Penta gjort bra smiley

Så för en gångs skull så hade mitt val blivit Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kanonbra svar! Har sett Cummins och Caterpillar i några Sunseekers också. Penta fortfarande snålare/ bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan kompis hade också Detroit dieslar i sin Camargue 55. Det är säkert bra motorer men det känns inte riktigt som dom hör hemma i fritidsbåtar.

Cummins och Caterpillar är bra motorer. Är dock lite skeptisk mot den gamla 3208 som finns upp till 425hk. Denna motor är från 60-talet och levererade från början 160hk. Mao rejält upptrimmade vilket brukar visa sig efter ett tag

3208 är mycket törstigare än de modernare 3116 och 3126. Har haft flera bekanta med både 3208, 3116 och 3126. Körde själv 3116 i några år. Inte utan att man saknar sexorna frown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det finns en firma i Gävle han lever enbart för dessa motorer sök på eniro, vet att han har renoverat ett antal sådana..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detroit är mycket robusta men lite högljudda dieslar. Brukar anses mycket pålitliga. Satt förr väldigt ofta i bussar och lastbilar. Många tycker de låter gott. Vet inte om de är så väldigt törstiga jämfört med tex Caterpillar. Stora tvåtaktsdieslar brukar vara mer effektiva än fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firman  i gävle  heter  Maskinservice AB  nås på  026 38098 eller 0705374093.

Reparerar  Detroit diesel  samt cummins dieslar

Mvh  Andreas

post-10024651-1394237480,0818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor

Har ni utrustning för att provtrycka/kontrollera öppningstryck på spridare till Caterpillar 3116/3126?

Utrustning för att justera in bryggan som styr öppningstiderna på spridarna?

Inget jag behöver i nuläget men vet att CAT själva inte kan lösa det(uselt) utan de säger bara köp nya ang spridarna och att dessa motorer går lite hårt när man har oljud pga för tidiga insprutningstider. Går visserligen att justera in efter örat men det skall helst vara noggrannare än så :)

Blir ju att man förlorar några hk då man ställer dom lite för snällt efter örat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är Catepillar 3196 i förhållande till övriga, ovan nämnda?

 

Vilken Catepillar är äldst?

3208

3196

3126

3116

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om 3196 men det förekommer en del problem med CAT motorer i större båtar i USA vet ja. 3196 passar in i denna kategori båtar men därmed inte sagt att det är den modellen som bråkat

 

3196.an har väl 660hk och är på 12 liter så den är inte i samma storleksklass som de andra nämnda

 

3208 är äldst. Härstammar från 60-talet

3116 mitten 90-talet. Har mekanisk commonrailsystem så det börjar bli lite modernt här

3126 är efterföljaren till 3116 om jag förstått det rätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...