Gäst ANTE Postad 17 Oktober , 2005 HALLO SÖKER INFO OM DENNA MOTOR, NYA, GAMMLA,STORA ,SMÅ.MEN FRAMFÖRALLT DITT TYCKE & ERFARENHET. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 18 Oktober , 2005 Det är stora, tunga och ganska lågvarviga amerikanska dieslar. Kan bli ganska svårt att hitta reservdelar och service här hemma i sverige, men dom som kör dom och använder dom tycker mycket om sina maskiner. Men det är som sagt mest amerikaner. Massor med mera information kan du hitta på http://www.boatdiesel.com bli medlem för 25$ så har du 365 dagar du kan läsa hela forumet och mycket mera. Vilken storlek på maskin talar vi om? Är det över 300 hk eller kanske ännu mera? Känner till en del av dom mindre 4 cyl i 250 hk klassen. //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amatius 1 Postad 18 Oktober , 2005 Hittade en vettig site med tanke på reservdelarna som jag talade om i inlägget ovan. Dom verkar ha det meste som kan behöva bytas till just Detroits äldre modeller. http://www.dieselpro.com/Default.asp //Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ante Postad 24 Oktober , 2005 hej igen tog lite tid.. det är 300hk 6 cyl. årsm 69. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenOlov 0 Postad 26 Mars , 2006 Har en laxkutter med en 3cyl Detroit-diesel ca 100 hkr, rpm 65-1265/m. Verkar funka perfekt men har ej ännu gått med den i sjön. Är dock osäker på ljudnivån och bränsleförbrukning. Vet någon mer om dessa saker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Maj , 2012 Skulle gärna vilja veta för och nackdelar mellan en Detroit-diesel (2takt kontra Volvo Pentas KAD72. Båtar som dessa sitter i och som jag kikar på är Sunseeker Canargue 46 och Sunseeker Mystique 42. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 31 Maj , 2012 Detroit 2-taktarna är törstiga och väsnas mycket. Kompisen hade Detroit 2-taktare i sin Sea Ray 500. Minns att det var svårt att hitta folk som kunde greja med dom också. Pentas lågvarviga dieslar är väl det enda som Penta gjort bra Så för en gångs skull så hade mitt val blivit Penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Maj , 2012 Tack för kanonbra svar! Har sett Cummins och Caterpillar i några Sunseekers också. Penta fortfarande snålare/ bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 1 Juni , 2012 En annan kompis hade också Detroit dieslar i sin Camargue 55. Det är säkert bra motorer men det känns inte riktigt som dom hör hemma i fritidsbåtar. Cummins och Caterpillar är bra motorer. Är dock lite skeptisk mot den gamla 3208 som finns upp till 425hk. Denna motor är från 60-talet och levererade från början 160hk. Mao rejält upptrimmade vilket brukar visa sig efter ett tag 3208 är mycket törstigare än de modernare 3116 och 3126. Har haft flera bekanta med både 3208, 3116 och 3126. Körde själv 3116 i några år. Inte utan att man saknar sexorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frassevapen 0 Postad 5 September , 2012 Hej det finns en firma i Gävle han lever enbart för dessa motorer sök på eniro, vet att han har renoverat ett antal sådana.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 September , 2012 Detroit är mycket robusta men lite högljudda dieslar. Brukar anses mycket pålitliga. Satt förr väldigt ofta i bussar och lastbilar. Många tycker de låter gott. Vet inte om de är så väldigt törstiga jämfört med tex Caterpillar. Stora tvåtaktsdieslar brukar vara mer effektiva än fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinservice 0 Postad 26 April , 2013 Firman i gävle heter Maskinservice AB nås på 026 38098 eller 0705374093. Reparerar Detroit diesel samt cummins dieslar Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 27 April , 2013 Några frågor Har ni utrustning för att provtrycka/kontrollera öppningstryck på spridare till Caterpillar 3116/3126? Utrustning för att justera in bryggan som styr öppningstiderna på spridarna? Inget jag behöver i nuläget men vet att CAT själva inte kan lösa det(uselt) utan de säger bara köp nya ang spridarna och att dessa motorer går lite hårt när man har oljud pga för tidiga insprutningstider. Går visserligen att justera in efter örat men det skall helst vara noggrannare än så Blir ju att man förlorar några hk då man ställer dom lite för snällt efter örat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loffe 1 Postad 25 Juni , 2013 Hur är Catepillar 3196 i förhållande till övriga, ovan nämnda? Vilken Catepillar är äldst? 3208 3196 3126 3116 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 25 Juni , 2013 Vet inget om 3196 men det förekommer en del problem med CAT motorer i större båtar i USA vet ja. 3196 passar in i denna kategori båtar men därmed inte sagt att det är den modellen som bråkat 3196.an har väl 660hk och är på 12 liter så den är inte i samma storleksklass som de andra nämnda 3208 är äldst. Härstammar från 60-talet 3116 mitten 90-talet. Har mekanisk commonrailsystem så det börjar bli lite modernt här 3126 är efterföljaren till 3116 om jag förstått det rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser