anderslundh 0 Postad 17 Oktober , 2005 Hejsan, Jag tänker konsevera min motor och läser i manualen, blir lite fundersam över att det står att man inte kan suga upp glykol i sjövattensystemet. Utan man skall öppna dräneringkranar och ta bort slangar. Visst borde det gå att bara suga in glykol via drevet? Man varnar också att använda glykol med propylen i vad händer då?. Kan någon snäll sjöman helst maskinist berätta för mig om detta. Är det svår att ta bort drevet ett Alpha one drev. Och klara man att få ditt det till våren? Rinner all drevolja ut när jag tar bort det? Jag tror inte jag vågar fråga mera nu men har ett par frågor till... Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 Oktober , 2005 Hej, Glykol i sjövattensystemet ser jag som en självklarhet. Vet inte varför det står så i din manual. Drever ska inte vara några problem att ta bort. Lägg i växel fram. lossa de 6st bultarna plus de två på hydralkolvarna. Lirka sedan ut drevet. Oljan i drevet ska inte rinna ut. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderslundh 0 Postad 17 Oktober , 2005 Tack för det kan du se varför dom varnar för propylen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 17 Oktober , 2005 Det kan jag desvärre inte svara på. Hoppas någon annan kan förklara det. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderslundh 0 Postad 17 Oktober , 2005 Har skall man inte använda propylenglykoll samma manual? vet inte vad jag skall tro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderslundh 0 Postad 17 Oktober , 2005 Här skall man använda propylenglykol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 18 Oktober , 2005 Har precis konserverat min 4,3 efi och jag gör som på marinan.Dvs glykolblandning genom drevet.Själva konserveringen går till så att du foggar genom att du häller olja i förgasaren.Detta sker samtidigt som glykol...Det är även viktigt att bränslesystemet får sitt.Innan glykol...fogging så tanka fullt med iblandning av quicksilver´ s fuel stabilaser ,varmkör,dränera sjövattensystemet och kolla att det inte är dålig genomströmning, byt olja, oljefilter, och bränslefilter det sistnämnda med c.a 5 cl fuel stab...och bensin. När du sedan kör igång med glykolen och fogging sprutas samtidigt bensinblandningen från filtret genom insprutningssystemet och förgasare.Sedan brukar jag dränera även glykolblandningen från motorn och får då bekräftat att den fyllt upp överallt.Använde i år glykol från biltema.vet inte om den är propy...men så länge som man inte blandar med ngn annan typ av glykol så anser jag att det funkar utmärkt.Tål sjövattensystemet saltvatten så nog skall det väl tåla propylenglykol? M.V.H Per-anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SteinarP 0 Postad 18 Oktober , 2005 Viktigt att i standardroterande motor lägga i växeln framåt. I motroterande skall backen användas istället. När det gäller glykol så har ju den en fryspunkt på någonstans kring -50grC om du blandar 50-50% vatten/glykol. Detta gör att man lungt kan lämna kvar glykol i systemet under vintern. Inte ens i Korpolombolo blir det SÅ kallt inne i motorn om utetemperaturen skulle krypa under -50grC. Finns det glykol utan propylen? Till sist, jag demonterade mitt drev i helgen vilket var väldigt enkelt. Glöm inte att lossa hastighets-slangen innan de 6 muttrarna. Här behövs egentligen ingen handbok utan sunt förnuft räcker långt. Pjäsen är tung så häng upp den med en talja eller nåt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst martin Postad 18 Oktober , 2005 Hej, Har också ett alpha one som jag monterade bort för några helger sedan. Tyvärr missade jag att lägga i växel. Vad kan detta misstag ge för konsekvenser? / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anderslundh 0 Postad 18 Oktober , 2005 Jag har idag kört igenom motorn först med färskvatten för att komma upp i arbetstempratur och för att termostaten skall öppnas. Allt gick perfekt. Tempen var perfekt. Då var det dags för glykol. Det blev problem direkt. Den suger inte som det skall. När jag körde färskvattnet var det under tryck från närliggande kran. Som alla vet finns det inget glykol i kranar utan jag gör som dom flesta en stor dunk med 50/50 glykol vatten. Ställde den på marken under drevet. INGET SUG.. Stängde av motor gick in i deppstadiet. Jag ger f i detta. Satt mig i bilen fullproppad med allt slangar div dynor verktyg. Åka hem för att kolla efter en verkstad. Svängde in till Mercury handlaren i Danderyd och fick rådet ställ dunken på badbryggan med kort slang se till att det kommer glykol ner mot muffen in i drevet. Blås i dunken. Han sa att motor inte orkar suga från marken. Helt normalt!? Svängde åter till båten fixade med först vatten upp i temp inga problem. En skvätt 2 tacktsolja i bränslefiltret. Körde samma program men med dunken på badbryggan och kort slang. Fick blåsa i dunken för att få lite fart på det hela. Såg att det kom glykol vid skölden. Jag tycker det är konstigt att den inte orkar suga från marken. Har en Nanni diesel som suger från 1,5 m under motor på land alltså inga problem. Kan det vara dåliga impellrar? Impellern sitter väl i drevet? Finns det flera vatten pumpar i Mercury 4,3 EFI Ps jag användet propylglykol och är inte orolig. En sak till, en äldre medlem med en V8 använder diesel som frostskydd alltså ren diesel. Han sa att det gjorde man alltid förr och han tänker fortsätta med det. Ja man lär sig alltid något nytt. Vad som händer om man glömmer växel är ju intressant att få reda på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 18 Oktober , 2005 Drevet är inte speciellt bra på att suga vatten. När det normalt sätt befinner sig i sjön står vattennivån över impellerhuset. Vid fart trycks vattnet upp i drever så impellern får tag på det. Alltså fungerar det inte med en dunk under drevet. Men har du en slang till dunken som du beskriver och håller dunken över impellerhuset rinner vattnet upp till impellern, och impellern får tag. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searay 0 Postad 19 Oktober , 2005 Hej igen Anders ! Testa att använda en tratt på slangen och häll i glykol istället nästa gång.Detta kräver dock en medhjälpare.Du bör nog kolla impellern efter din torrkörning så den inte tog skada. Svaret på frågan om vad som händer om man inte har växel i vid dem.av drev så händer inget utom att det är svårt att få av/tillbaka det.Det är klart att bryter man för mycket vid demonteringen så...Vid montering är det dock viktigt att växlarna kommer rätt.Kolla detta genom att efter montering lägga i växel framåt-prop skall inte gå att snurra vänster men fritt åt höger och tvärt om med backen i.(vid högergående drev) M.V.H Per-Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst FZmoto Postad 19 Oktober , 2005 Hej Det sista inlägget håller jag inte riktigt med om. När man kör glykolblandningen genom motor och drev på c:a 1200rpm kan man inte fippla med tratt, man tömmer en 25 litersdunk väldigt snabbt (den skall stå över drevet, på exvs badplattformen, som påpekats tidigare suger alpha drevet dåligt). Vidare kan jag inte riktigt förstå hur man får av drevet utan att växeln ligger i, drevet är ju låst av länkaget till växeln(?) försöker man ta av det utan växeln ilagd måste något rimligtvis gå sönder. MVH FZmoto Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser