Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gäst Arne Thorbeck

Ny båt - skader i Gelcoat

Rekommendera Poster

Gäst Arne Thorbeck

Hei, jeg har en nesten helt ny Yamarin 5820, og nå så jeg at det har kommet masse fine sprickor på en område omlag 1 m x 15 cm. Er dette en garantisak, tror dere?  mvh Arne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Är det sprickor i gelcoaten är det ett fel som kan (ska) reklameras (enligt svensk lag ialla fall). 

Min erfarenhet av Yamarin är att det är mycket ovanligt med tillverkningsfel på dem men kanske har du fått ett måndagsexemplar.

Reklamera. Kräv annan båt. Det är sällan en lagning blir lika bra (=snygg) som om det var rätt gjort från början. Eller kräv rejält avdrag, 15%-20% kan vara lagom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg har også en nesten ny 5820, og er derfor lite nyfiken om hvor disse sprickorna er.  Kan du beskrive dette litt mer, slik at jeg kan sjekke min båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Arne Thorbeck

De befinner seg på babord side - rett under fønsteret…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst arne Thorbeck

Tusen takk. Det var nyttig info!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Arne Thorbeck

Hei igjen, fikk ditt siste spørsmål på mailen min. Sprekkene er på yttersiden av skroget, rett under vinduet på babord side

Har fått beskjed om at det er en garantisak, som vil bli reparert... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Da får vi håpe det ordner seg.  Forøvrig en merkelig sak, sprekker oppstår gjerne ved kanter og i hjørner, ikke midt på en flate slik du beskriver uten at det har vært en ytre påvirkning.  Og dersom båten har fått et støt, burde du ha sett noe mer enn bare sprekkene.

Men som ChristerN skriver er det meget vanskelig å reparere en slik skade uten at det blir synlig etterpå.  Og hvis man ikke vet hvorfor skaden har oppstått, kan jo sprekkene gjerne dukke opp igjen på nytt.

Skriv gjerne notater underveis, slik at du kan dokumentere hva du har foretatt deg i sakens anledning.  Ryktet sier at Yamarin kan være litt trege, så vær forberedt på at dette kan ta tid.  Din forhandler skal jo ha dekket sine kostnader fra fabrikken, og starter neppe dyre reparasjoner før Yamarin har gitt klarsignal.

Lykke til, jeg er sikker på at det ordner seg til slutt.  5820 skal forresten bytte navn til 58 BR til neste år, men det er samme båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...