lmfmats 0 Postad 17 Oktober , 2005 Hej, testade idag en styrpulpetbåt av märket FINNSPORT 480R. Båten var annars OK, med 70hk Yamaha, men två saker stör mig; 1)Båten pompar med fören fast motorn är fullt intrimmad. Nu visade den digitala trimmätaren 2 i max intrimmat läge, och det verkar ju kanske inte heller korrekt. 2) Båten gräver ner aktern i vattnet MYCKET när man ska ha upp den i plan, och går relativt tungt förrän den planar. Väl i plan går den sedan lätt och fint, förutom den oroliga fören då. Tips, idéer?? Tacksam för råd! M@s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 17 Oktober , 2005 Kan det va så att båten har dubbelbotten o det finns vatten emellan?Du kan ju kolla om det finnes nån plugg o tappa ur.Finns väl på de flesta båtar.Eftersom båten verkade gå trögt kanske det kan va detta.O när den studsar kan ju vattnet däremellan slänga fram o tebax? Är väl kanske värt o kolla Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 17 Oktober , 2005 Ja, den har dubbelbotten, så det verkar väl vara en intelligent tanke detdär... Tack för tipset, bör kollas! M@s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 18 Oktober , 2005 Hej , Kan det vara så änkelt att den behöver ett par Trimmplan för att den ska komma upp i plan lättare och slippa det där guppandet ? . //mvh henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 18 Oktober , 2005 Eller ännu enklare: Kan det vara så att intrimningen är begränsad så att motorn inte går att trimma in allt. Yamaha brukar ha någrå hål vid trimmen och genom att sätta en tapp genom hålen kan man begränsa hur mycket motorn kan trimmas in. Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 18 Oktober , 2005 Jo, det är nog så (enligt ägaren åtminstone, kunde inte kollas pga mörker) att pinnen som begränsar hur mycket motorn kan trimmas in ska sitta i tredje hålet nerifrån... Detta lär väl betyda ett antal grader, eller hur? M@s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 19 Oktober , 2005 Hej igen. Vet inte hur många grader, men om pinnen är i 3:e hålet så är en hel del av intrimningsmöjligheten borta. Ifall detta är fallet är jag ganska övertygad om att problemen försvinner bara genom att ta bort tappen och trimma in längre, men du bör naturligtvis kolla varför tappen blivit ditsatt. Kan ju t.ex. va så att nedre delen av motorn tar i båten, eller att det är ngt. fel i tiltsylindern eller trimcylindrarna som uppenbarar sig om man kör in motorn längre än till vad den nu är begränsad. En möjlighet till är att det är ngt fel på gångjärnen som ger sig till känna om man trimmar in motorn längre. Det låter ju konstigt att nuvarande ägaren kör med pompande nos om han nu en gång vet att tappen finns i 3:e hålet. Mitt råd är följande: begär att pinnen tas bort och gör en ny provtur samt kolla ovanstående saker noga innan köp. För att se det från den positiva sidan kan det ju va så enkelt att motorn nyligen blivit monterad på båten och att pinnen i 3:e hålet lämnat kvar från föregående installation där den eventuellt varit en lämplig inställning. Lycka till! Hälsn, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser