Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Rubank

Snipköp.

Rekommendera Poster

God middag!

Dags att skaffa större båt. Till min överraskning och glädje har det visat sig att sambon fått smak på sjölivet. Nu vill hon kunna utforska mer av Vänern och därmed ligga ute fler dagar i sträck. Toppen, tycker jag, men då räcker inte vår lilla Uttern 6000 till. Så nu får det bli en snipa på ca 7-8 meter. Rejäla kojplatser och gärna toa. Har kollat runt lite och funnit att det finns mängder med snipmodeller av olika fabrikat. Har inte mycket erfarenhet av snipor. Saga och Tresfjord har ju fina snipor, men är lite för dyra för oss. Skilsö och IW ser trevliga ut, men är det bra båtar? Joda? Adec? Frågor! Frågor!

Vad säger ni som har snipor. Ge mig tips!

MvH/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ovan nämnda båtar är bara kvalitetsbåtar.

Ni skall se över ert behov. Inventera behoven!

Vad skall ni ha båten till förutom av att ligga ute fler dar i sträck?

Var ligger smärtgränsen på plånboken?

Med eller utan akterruff?

Skall ni kunna fiske, dyka från båten?

Hur många är ni i båten?

Vilka bekvämligheter vill ni/kan ni avstå?

Toa, toa m septitank, kylskåp, värmare.

När ni funnit rätt modell på båt, skall ni lägga all krut på motorn. Det är där pengarna annars ofta hamnar. Motorerna i dessa båtar är ca 30 år gamla. Många fungerar fortfarande klanderfritt men tyvärr finns det också motorvrak.

Som sagt kvalitetsbåtar är ett säkert kort.

Det handlar i de här fallen oftast bara om tycke och smak.

Saga 24, Skilsö 23, Joda 24, Monark 690, Adec 700, IW 25, Johnson 24, och listan kan göras längre.

Priserna ligger ändå mellan 90-150 Skr för en snipa av kvalite´

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har precis sålt vår Nidelv 24:a och jag kan varmt rekommendera den båttypen. Vill också understryka också vikten av att motorn är bra. Vi åkte på motorbyte efter första sommaren med nya båten - kostade vansinnigt mycket pengar. Så betala gärna extra för en båt med ny motor hellre än mindre för en båt med 70-talsmotor - det gjorde vår köpare, klokt nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte så kul kanske men oftast mycket båt för pengarna.

Albin 25. Visserligen inte en snipa, men aktern är kanske inte det viktigaste. I övrigt egenskaper som påminner om en snipa.

Gott om urymme med både pentry och toa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är helnöjd med min Monark 690. Bra båt med låga driftskostnader och den finns även som motorseglare. En båt som jag tittade på innan jag bestämde mig för Monarken var Winga 25. Den har akterruff om du villa ha det.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Marex 24 och är jättenöjda.

/Kenbja&Yvobja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelar med med ett snipskrov är bl.a.: lättdrivet, god å lugn gång i sjön, mister ej så lätt sin stabilitet med mycket last, man behöver inte oroa sig för att vinden ska slå om på natten*, ingen platt häck som tar emot å gör det svårt att backa ut.Snipformen är världens äldsta skrovform.

Hälsningar en nöjd snipaseglare.

*förutsatt att man ankrat väl å har ett bra ankare, ex.vis ett orginal Bruce!

Bildtext: Snart 100-årig laxsnipa från Bottenhavskusten, 7x2m.

post-1968-1394234496,844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

En liten fråga. Många snipor är förvillande lika, det kanske ligger i snipformens natur att dom blir det. Ibland tycks det bara vara namnet som skiljer. Nu undrar jag, är Marex och Joda besläktade med varann? Likaså tycker jag Tresfjord och Westfjord nästan är samma båt. Kanske dom bara bytt namn?

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Joda och Marex är inte besläktade. Däremot byggs Joda och Scand i samma fabrik på var sin sida av en lång industrihall. Scandboats tillverkar också inredningen till några av Jodas modeller.

Jag tror Tresfjord och Vestfjord är besläktade. Om jag minns rätt byggdes Tresfjord i Norge men köptes av Carlanders Båtvarv, utveklades och bytte nambn till Vestfjord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Joda och Scand är besläktatde.

Titta bara på en Joda 7500 och jämför med en Scand 25.

Vet man dessutom att företagen finns på fysiskt samma ställe (Arendal i Norge) kan det vara svårt för den nyanställde att hämta rätt skrovform.

Förövrigt ligger även Marex på samma fysiska ställe som både Joda och Scand i Arendal. Det är en jätte-länga av båtbyggande på denna plats.

Nidelv finns också i Arendal, dock på ett annat ställe.

Westfjord (idag Carlanders, http://www.westfjord.com/ i Munkedal)var förr Tresfjord. Dock är skroven på de olika storlekarna (26 resp 28-fotarna), lite förändrade. Jag tror att de dragit upp kanterna på dagens Westfjord-båtar jämfört med de tidigare Tresfjord-båtarna.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan försäkra att man stenhårt skiljer på produktionen av Joda och Scand. Fabriken är strikt uppdelad och har olika ägare. Vad gäller Marex så ligger dom i en separat byggnad några hundra meter därifrån. Inte i Arendal utan i Fevik som ligger ca 1.5 mil därifrån. Nidelv och Windy ligger på var sin sida om Nidelven, halvägs mellan Fevik och Arendal. Men som sagt det finns mängder av båtar som byggs i trakterna runt Arendal. Några ex. Skilsö, Inteboats, Fjord Terne, Solux, Ibiza osv. Enbart motorbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses, här fanns det information att hämta. Tack så mycket!

Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...