Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
mlowgren

Kan inte få loss mitt 290SP drev

Rekommendera Poster

Hej,

Köpte en Flipper 640HT 85 i våras med en AQ145B med ett 290SP drev. Nu ligger båten på land men jag har inte lyckats få av dom sista bultarna som håller kvar drevet. Verkar vara en någon konstig typ av specialbult/låsbult eller så har jag fel metod/verktyg. Är det någon som vet vad som krävs?

 

Mvh,

Martin

post-14389-1394234496,0468_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

 

Tjuriga bultar är inte roligt. Är det bulten till vänster du menar med spår

i. Om den har satt sig och inte går att rubba. Skaffa ett bra spray som löser mycket skit. Låt verka. Skaffa ett bits eller en mejsel som passar skåran perfekt (Måste den göra för att minimera risken för att du slinter)

Ta en skiftnyckel på bitsen och vrid runt. Brukar alltid funka.

 

En bra sida om bortagning av drev iof 280 drev men mycket informativ

 

http://ockelbo.plars.org/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt hur de bultarna på 290 drevet fungerar, men jag antar att det är på liknande vis som 280 drevet. Insexbulten till höger låser isådana fall den vänstra \bulten\ eller tappen genom ett urtag i densamma, den går alltså inte att vrida runt eller plocka ut innan den är borta. du lossar alltså först insexskruven och tar bort den. Sedan är det bara som föregående talare säger. på med något krypande smörjmedel och se till att du har ett verktyg som passar bra i skåran. Vrid runt några varv så att tappen börjar gå lätt, sedan kan det vara så att du får hjälpa till ytterligare ett verktyg för att trycka tappen i sidled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sorry!
Anders F har rätt det där om vilken bult det är missade det Sorry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

Hej och tack för tipsen,

 

Jag har fattat det som att man ska trycka tappen inåt från utsidan in mot drevet, stämmer det (låsskruvarna som kommer in från sidan skruvar jag ut)?

 

För att trycka in tappen skaffade jag tom ett special Volvo Penta vertyg som skulle passa (lite onödigt kanske men iallafall). Tyvärr passade inte verktyget eftersom den där bulten som man ser på bilden sitter ivägen.

 

Om jag fattat det rätt ska jag alltså skruva ut bulten man ser på bilden för att komma åt tappen som man ska trycka ut in mot drevet. För att skruva ut bulten (som sitter ivägen behöver jag nån typ av smörjning samt något som passar vädligt bra in i spåren).

 

En fråga, om ovanstående är rätt vad är syftet men den där bulten - är det för stöldskydd eller vad?

 

Tack för hjälpen iallafall - det är nära nu ...

 

Martin (båtnovis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftet med bulten är väl att det ska vara en extra låsning på bulten så inte den kan lossna.

Helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen. Jag är ingen expert på 290 drev, men så långt jag vet så har de rätt mycket gemensamt med 280 drev, och ett sådant har jag plockat med. På ett 280 drev är den vänstra \bulten\ som du uttrycker dig egentligen ingen bult utan en tapp. tappen har ett urtag där den på bilden högra insexskruven sticker in och låser tappen i sidled och i \rotationsled\. På ett 280 drev så är tappens uppgift hålla fast och leda upphängninsgaffeln, toleranserna i gjutgodset är ganska små och därför kan tappen beroende på vilken miljö den bott i sitta ganska hårt. På mitt 280 har tappen dessutom två olika dimensioner vilket gör att den bara går att trycka utåt. Du borde inte behöva speciellt mycket våld för att få bort dem, se bara till att du har ett verktyg som passar exakt i det stora spåret (jag slipade ett lika brett stämjärn platt och vred med en skiftnyckel) börja vrida så att tappen blir \lös\ innan du försöker att flytta den i sidled Efter jag plockat bort mitt drev första gången så polerade jag tapparna så att ytorna blev rena och så friktionslösa som möjligt, lite fett på vid tillbakamonteringen så har de aldrig mer varit krångliga att få bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus
Instämmer med ovanstående, det är samma konstruktion på tapparna på 290drevet. Smörj in med typ grafitfett när du monterar till våren!
Lycka till! (och akta fingrar & fötter när du får loss tapparna) Ta gärna hjälp av en kompis, drevet är TUNGT!

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare räcker det inte med att bara lossa insexskruven till höger på din bild, den måste ur helt. Jämfört med mitt gamla 270-drev verkar man utvecklat upphängningstappen lite. När man tittar närmare på din bild syns det att den är gängad invändigt. Då kan man ju gänga i en glidhammare för att få ut den. Eller dra ut den med en bit gängstång, en stor bricka, en mutter och en rörhylsa som är större än tappen. Palla upp drevet innan du tar ur upphängningstapparna! Spåret kan ju vara användbart för att vrida loss den men är nog främst tänkt för att vrida den i läge så att man kan få i låsskruven.

 

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst skepp o hoj

Du skall använda ett verktyg som du skruvar in i den vänstra skruven som är en tapp.... sen ska du med hjälp av verktyget slå ut tappen. Den sitter i ett par plast bussningar men den brukar sitta riktigt hårt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack alla ni som svarat på mitt inlägg,

 

Jag börjar nu få en klarare bild på hur jag ska göra. Jag köpte tom det där VP ***** verktyget (med partnummer enligt servicemanualen) men det passade inte att skruva in i min tapp utan var för grovt.

 

En sak jag inte har förstått helt - ska jag dra tappen utåt från drevet eller slå in den mot drevet (givet att jag tagit bort insexskruven helt och lossat tappen genom att vrida på den med hjälp av skåran i huvudet)?

 

En sista undring innan nästa försök,

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Å

Du kan dra ut eller knacka in den, spelar ingen roll. Du måste dock vrida på styrhjälmen för att tappen skall gå fri. Själv använder jag en bultarna som håller tappen till styrhjälmen tillsammans med en glidhammare för att dra ut trim-/tilt-tapparna. Funkar perfekt! Se till att ha stättning under skäddan och att drevet helst hängfer vertikalt.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Alltså, har jag förstått detta rätt? Den vänstra (med spår för mejsel) den är inte gängad utan bara sitter för dj...a hårt. Kan jag bara knacka in den lite för att sedan dra ut den. Den är inte konad eller så? Håller på med samma demontering fast ett 280´ s drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen knacka in den eller trycka ut den...spåret är för att ha den i rätt läge när du drar dit låsbulten.

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst skepp o hoj

På mitt 290dp drv gick det inte att knacka in den, den tog i nånting så jag måste iallafall dra ut dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Joakim

Insexbulten som håller tappen passar i mittgängan i tappen. Tag en rörbit stor nog för tappen att gå in i och sätt bulten med en bricka genom röret så har du en enkel avdragare.

 

Joakim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Tack för hjälpen allihop. Till slut fungerade det när jag hittade ett bra dorn och drog i med en hammare. Jag lyckades trycka in tapparna mot motorn.

 

Jag försökte med att använda låsbulten genom att ta en rörbit runt tappen med en bricka på och dra in låsbulten genom brickan och in i tappen och sedan vrida runt på låsbulten för att dra ut tappen. Tappen satt dock så hårt att jag till slut skuvade av bulten rakt av så den sitter nu kvar till hälften inne i tappen.

 

Tack iallafall alla för bra tips och ideer. När jag sätter tillbaka drevet kommer jag se till att göra rent och smörja tapparna rejält innan jag kör in dom.

 

Mvh,

Martin L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...