Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
bar190

Vilken trailer

Rekommendera Poster

Reglerna för trailer verkar vara en djungel... Vore tacksam för lite hjälp!

Min båt väger 1300kg och är 6,7m lång, vad behöver jag för trailer för att dra denna så snabbt (minst 70) och säkert som möjligt. Har endast B-körkort.

Nu har jag en obromsad enaxlig sjösättningstrailer som tydligen ska vara laglig och räknas som efterfordon men det känns som om däcken är nära att bli platta, och 30km/h är för långsamt.   Till saken hör att jag trailar vääldigt långt.  Tacksam för alla tips! 

Jag antar att jag måste upp på en bromsad boogietrailer och därtill byta bil till något större (Har nu en A4 sedan), men då kanske B-kortet begränsar.. Eller?

Om jag får tag på någon lämplig så blir min nuvarande obromsade TK-trailer BV1250 till salu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista numret av tidningen Fiske för Alla har en artikel ang detta, sidan 70 i nr8 2005, artikeln heter klara lappen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar, fina länkar! Verkar som om jag får svårt att klara mig utan BE-kort, nån som vet om det är svårt att ta detta? Har haft B-kort i 20år och vill ju gärna tro att jag är normalbegåvad 13.gif\ typ... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får tag i en trailer som väger 70kg, så klarar du det med en V70 14.gif\

Tar du en King Cab så kan trailern väga ca 200kg, men nä det blir nog mao svårt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

245/745/945 har vål optimala B-vikter.?

Alternativet att ta om körkortet är inte fel, en tankeställare, jag lovar.

Köra med släp är inte det svåra, det är att köra bilen på rätt sätt...

Totalvikten på ett släp är lätt att ta ner till det man vill ha, bara lastförmågan finns så.

Lycka till/// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore intressant att höra av någon som nyligen uppgraderat till BE-kort hur pass besvärligt detta var....  Well??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, kompleterade först med -E, sedan C och inte var det att framföra fordonet på väg/manöverbana som var krångligt! Det var att göra den bredvid nöjd, att anpassa sig till körskolenivå, samt teorin (samma som B-kortet...)

Har du körvana med släp ska det inte vara ngt bekymmer, kolla i boken Tung trafik så finns manöverbanan där. Kan finnas på bibliotek, annars får du väl besöka en körskola och anmäla intresse, ev. leta på VV hemsida.

///Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag har E-behörighet och det är inte svårt.

/Wille 

post-1958-1394234496,5605_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma bekymmer som dig, men efter mycket letande hittade jag både en trailer (bromsad) och en bil som får framföra både trailer och vikten på båten. Köpte en Subaru Legacy Kombi den får dra 1480 kg på B-kortet dvs trailern väger ca 250-300 kg och min båt väger ganska precis 1200 kg så det bör funka för dig med.. Det är på håret ! :) Ett stort plus med Subarun är att den har konstant 4 hjulsdrift med låg o hög växel samt att den har den unika Hillholder funktionen vilket gör det betydligt enklare vid ned och upptagning av båten i uppförslut dvs du trycker ner kopplingen och bromsen en gång sen kan du hålla bilen stillastående utan att behöva trycka ner bromsen. Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som vanligt fina svar, man tackar...  Vi får se hur det går, men E-kort kan ju aldrig skada att ha, det kan ju lätt hända att man byter upp sig till större båt vad det lider och då står man där igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är egentligen simpelt : B-kort = max totalvikt 3500kg, släpets totalvikt (släpets egen vikt maxlast) får inte vara tyngre än bilen. Dvs idealiska vikten på släpet =1750 kg MEN det förutsätter att du har hittat en bil som väger exakt lika mycket. Tänk även på att det är kärrans totalvikt som räknas med B-kort oavsett om den är lastad eller ej. Det klart bästa är naturligtvis att ta ett E-kort, inget problem för en normalbegåvad. Är inte din båt värd den extra kunskapen...?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, 1750 kg totalvikt på släpet, en bil med tjänstevikt lika med totalvikt på 1750 kg... Väldigt opraktiskt med en bil som lastar 0,0 kg, även om föraren ingår i tjänstevikten...

Praktisk rimlig totalvikt på B-släp hamnar på ca 1500-1600kg med tex gammal Volvo 245/745. Står i regbeviset vad du får dra!

///Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp, opraktiskt men enda chansen om du vill släpa runt på en så tung båt som möjligt. (idealiskt kanske var fel ordval, sorry) Klart mycket bättre med riktigt körkort och anpassade grejor. Så blir det om man skapar ett undantag som sedan ska utnytjas till max. Personligen är det inget problem då jag roar mig med ännu tyngre fordon om dagarna och ser många festliga ekipage utefter vägarna (oftast små söta flickor som leker med maten...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...