Gäst J.Karlsson Postad 16 Oktober , 2005 Hej på er alla seglare Har lite smutsiga segel, fick lite fett på genuan när vi mastade av. Någon som har något tips på hur man tvättar ett segel..?? Tackar för tips... Helt suveränt forum.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 17 Oktober , 2005 Ur Granboken (Gransegels hemsida) Vinterförvaring Segel som ska förvaras en längre tid måste vara torra och rena innan de stoppas undan. Spola seglen, och även linor och kapell, med sötvatten och låt dem torka ordentligt innan de viks ihop och stoppas i sin påse. Fläckar av vanlig smuts tas bort med ljummet vatten, lite diskmedel och en mjuk borste, medan olja och liknande tas bort med kemiskt ren bensin. Lägg den fläckade delen på ett rent underlag som inte löses upp av bensin, målade ytor är t ex olämpliga, och skrubba ytan med en mjuk trasa fuktad i bensinen. Medel för att ta bort mögel och jordslag finns också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 22 December , 2005 Jag fyllde mitt badkar med vatten och slog i lite grönsåpa. Lät seglet ligga i två tre dagar under det att jag rörde om lite då och då och skrubbade försiktigt med mjuk borste där det var fläckar. Skölde sedan rent och lät torka. De överlevde iaf den behandlingen. Sen får vi väl se om 10 år om den sliter eller inte på seglen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippo 0 Postad 24 December , 2005 kör det i tvättmaskin... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 29 December , 2005 Angående att tvätta seglen i maskin, är det helt uteslutet? Blir de så slitna efter en tur i maskinen? Jag tvättar seglen så sällan så de blir ju utseglade före de tvättas sönder. Hittills har jag tvättat i badkar men börjar bli sugen på att köra (obs, mina gamla) seglen i tvättstugan. det finna ju förbaskat skonsamma program där tvätten vaggas i någon halvtimme. Är det verkligen helt korkat att köra de gamla seglen i tvättmaskin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 December , 2005 Med största sannolikhet kommer du att totalt förstöra seglen, då du kommer att tvätta ur hartset som styvar upp seglet mellan trådarna samt förstöra sömmarna. Följ tipsen om försiktig handtvätt istället eller lämna in seglen till en expert, dvs en segelmakare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zippo 0 Postad 2 Januari , 2006 jag körde faktiskt ett av mina segel i tvättmaskin... (på gamla båten(ca 20-25 år gamla )) Och dom blev inte sämre för det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Januari , 2006 20-25 år gamla segel skulle jag också kunna tänka mig att köra i tvättmaskinen. Då är de rena och fina när man skall använda dem som solskydd i trädgården ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser