Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Blixth

BMW som båtmotor?!

Rekommendera Poster

Ohoj, funderar på att köpa en båt som har en BMW inombordare, hade aldrig hört talas om att BMW finns som båtmotor. Den är sötvattenkyld och har ett drev motsvarande 290. den har gått 370 timmar sen ny (-84).

Någon som vet nåt om BMW inombordare? Bra? Dyra delar? annat?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar man marinan i Mönsterås, så finns det inget bättre. Han kanske är lite partisk, då det sitter en sådan i hans Croupier.

Vad jag förstår så blev BMW marin uppköpta eller åtminstone deras produkter. BMW producerar således inte motorer och drev själva längre.

Jag tror dock inte att det är några problem med grejorna eller reservdelar trots detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla upp var (och om!) det går att få tag på delar. Jag har för mig att det kan vara lite knepigt, men är osäker. Säljaren borde ju veta vart du skall vända dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att mitt svar inte är riktigt 100 men min kommentar lyder följande:

Det är väl inte billigt med reservdelar (original) till BMW´ s bilmodeller  och torde därför inte heller vara det till deras marina avdelning. Iofs så håller deras motorer hög kvalitet så det borde väl tala för dess fördel!

/Bagarn som kör tyskt på vägarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik,

Vet inte så väldigt mycket om dessa, men jag har hört att åtminstone modellen 636DT (BMW 3.6 l, ~180 hk) har ganska dassigt rykte. Detta pga. att kylningen inte räcker till, vilket gör att en och annan av dessa motorer har brakat ihop. Det sägs att de klarar sig aningen bättre om man kör utan termostat, men det lär ska vara på gränsen med kylningen ändå.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! fortsätt gärna.

jag tror inte den har 180hk, båten är helplanande, 22 fot och väger 1000kg, toppar 26 knop och marschar ca 18-20 knop, allt enligt nuvarande ägare.

Skillnad på kylförmågan på mindre motormodeller?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag har haft en BMW B130 i en båt och den gick som en klocka utan några som helst problem varken med kylning eller delar. Delar hittar man hos Lidingö Nautic.

Det finns en 4:a och en 6:a och en diesel. Vad jag vet så är det inga större fel på någon av dom.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Tänkte bara tillägga att BMW 636DT är en 6-cylindrig (rak) turbodiesel. Har inte hört varken för eller nackdelar om någon annan BMW motor i marint utförande.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni är ju för härliga som klargör för mig! tackar och bugar!

/henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...