kallsund 0 Postad 16 Oktober , 2005 Hejsan. Precis när jag tyckte mig ha kommit över värsta nybörjarfasen så hamnar jag återigen i huvudbry. Jag har två identiska pentor 25 hk (Fråga inte varför, men jag blev visst lite överentusiastisk när jag skulle inhandla båtmotor). Ställde dom iaf. bredvid varann nu när båten åkte upp, och vad ser jag? Jo, propeller-eländena ser inte likadana ut. Den ena är lite långsmal i bladen och den andra är lite mer rund i formen. Har bifogat en bild på rackarna. Förmodar då att de därmed har ngt. olika egenskaper. Kan ngn. ge en liten snabbkurs i detta tro? Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 16 Oktober , 2005 Propellerna till Penta 25 ska vara 9x10 har jag för mig, brukar stå på baksidan. Kolla på länken. (har 9x10 på min) http://hem.passagen.se/nymans_uppsala/marinalbum_netsc.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 16 Oktober , 2005 Eh, vad står 9x10 för? Inser ju att det måste vara en måttangivelse men sen inser jag inte så mycket mer. Jo, jag vet, man är ju lite småkorkad mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 16 Oktober , 2005 Det står väl för 9x10tum,ett mått borde vara ytterdiameter, vad det andra står för vet jag inte. Ta loss dina och kolla vad det står på dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 16 Oktober , 2005 Jo, den brandgula är märkt MCB 9x10 så den är ju säkert orginal. Den vita däremot är märkt med HIGAN PJ21. Låter ju knappast som en orginalpropeller. Den har jag inte heller provkört. Blir väl att experimentera lite nästa vår och se om det är ngn. skillnad på dom. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 17 Oktober , 2005 9 x 10 är diametern x stigningen i tum. Stigningen är hur långt propellern teoretiskt flyttar sig framåt när den vrids ett varv. I verkligheten slirar den en del, detta brukar kallas för slip och uttrycks i %. Sådär, nu har vi i stort sett uttömt mina teoretiska kunskaper om propellrar... Den Crescent-oranga propellern är nog original (MCB = Monark Crescent Bolagen). MCB hade säkert ett urval av propellrar att välja bland till varje motorstorlek. Den andra propellern är en MICHIGAN PJ21 tillverkad av Michigan Wheel Corporation. I mina gömmor hemma har jag en gammal katalog från dem där man förmodligen kan utläsa propellerns dimension och användningsområde. Om du vill kan jag kolla när jag kommer hem senare i veckan. Påminn mig om jag glömmer av dig! Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 18 Oktober , 2005 Kalas, det vore hyggligt. Förmodar att det kan vara stor skillnad på hur motorn beter sig beroende på propellerns form och stigning (?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 21 Oktober , 2005 Hej! Michigan PJ21 är en 9 x 8 tum propeller. Den finns inte med i tabellen för Volvo Penta/Archimedes utan står under Evinrude/Johnson 15-25 hk av äldre modell med brytpinne. Den anses lämplig till 16-18´ Boats - Heavy Loads alltså båtar 4,90-5,50 m med tung last. Den ger med andra ord bra dragkraft i låga farter men på en planande båt kommer motorn förmodligen att övervarva kraftigt. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 21 Oktober , 2005 Tack för svaret. Hmm. Min båt är ju ganska tung och rundbottnad och syftet är inte att maximera fart. Snarare tänkte jag mig få en hyfsad marshfart när man skall ut en bit på fiske eller bad samt lite fridfull trolling efter havsöring. Då kanske denna propeller passar rätt bra? Min båt är ju i och för sig bara 4.60 men det kanske inte gör något? Mvh Kalle, den inte så erfarne sjömannen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 21 Oktober , 2005 Hallå! Hur går båten med standardpropellern? Om den planar fint och motorn varvar ur lagom (svårt att bedöma utan varvräknare, man får gå på känsla och motoröra) så tror jag inte du ska byta till den mindre propellern. Men, det skadar ju inte att prova så länge du inte låter motorn övervarva. Kör du med last eller hela tjocka släkten i båten kan det säkert vara rätt med en 9 x 8. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 21 Oktober , 2005 Hej! Eftersom en och samma motor ska kunna sitta på en mängd olika typer av båtar, tunga/lätta, planande/ickeplanande osv, så finns det en uppsjö olika typer av propellrar att tillgå. De olika siffrorna på propellrarna beskriver, som redan nämts, diameter och stigning. Stigning kan lite förenklat beskrivas som den sträcka propellern tar sig fram i ett trögt medium (tänk dig att den skär sig igenom gelé) under ett varv. Diametern är propellerbladens yttre mått. Denna brukar vara ungefär den samma, oberoende av båttyp, eftersom den begränsas av utrymmet under kavitationsplattan (den vågräta plattan ovanför propellern). Stigningen är dock väldigt olika beroende på vilken båt som motorn ska sitta på. Generellt sett kan man säga att en lättdriven båt ska ha högre stigning än en tung båt. Det man strävar efter är att motorn ska ha ett visst toppvarvtal på fullgas. Detta ger bäst bränsleekonomi och är skonsammast för motorn. Man skulle nästan kunna säga att propellerns stigning motsvarar en växel på bilen. Så om vi säger att du har en tung segelbåt så vill du ha en ganska liten stigning. Detta ger dig mer kraft och lägre toppfart. Har du en mycket lättdriven båt så vill du ha större stigning som ger högre fart men också mindre kraft. Titta gärna på planande båtar och jämför med ickeplanande. Då kommer du se att vinkeln på bladen är mycket större på de planande båtarna. Hur får man reda på hur mycket en motor varvar på fullgas då? På lite större båtar har man oftast en elektronisk varvräknare på instrumentpanelen. Detta är ju väldigt ovanligt på segelbåtar och andra båtar med mindre motorer. Här är man hänvisad till experters kunskap, de kan ofta bedöma stigning om man talar om vad man har för motor och vilken båt den ska sitta på. Det finns också en typ av varvräknare som fungerar så att den känner av motorns vibrationer när man lägger den på kåpan. Denna typ har jag använt med hyfsad framgång! Hoppas detta klargjort lite! Mvh /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 23 Oktober , 2005 Tack för svaren. Jo, den går fint med den oranga, så det kan nog vara det mest logiska att använda den. Eventuellt (eh, förmodligen helt säkert) provar jag den andra för skojs skull. Det är alltid kul att labba lite med grejorna. Alltid lär man sig nåt även den vägen. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser