Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
thel

Vatten i roder

Rekommendera Poster

Hej,

vid upptagningen upptäckte jag att jag seglat omkring med vatten i rodret hela sommaren (Triss 600). Läckaget är någonstans kring infästningen av nedre roderfästet. Visst jag kan borra hål och tömma rodret nu, har f ö tagit med det hem så det inte fryser i rodret under vintern - men hur ska man göra för framtiden - kan man leva med detta eller blir det problem.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta båtar har ett hål i botten på sina roder. Man får antingen leva med detta eller hitta läckan och täta. Vissa sätter för sina hål på våren med lite sikaflex som de sedan tar bort på hösten andra låter hålet vara.

Töm rodret på vatten och gör sedan själv som du vill.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sockan

Du har ju för stunden gjort det viktigaste dvs. tagit hem rodret så

att inte frosten spränger det.

Sedan är det väl som föregående talare skrev , det hela beror bara

på hur mkt jobb du orkar lägga ned.

Fast det är klart det är nog inte fel att skrapa bort färgen där du misstänker att det läcker för att kolla så att det inte är något fel på

infästningen till rodret , eventuellt kan du bryta lite försiktigt med en skiftnyckel på rodertappen för att känna att den inte glappar,vilket jag iofs.inte tror.

har själv plastat och förstärkt runt den nedre tappen på min magnum

ett roderhaveri med land i lä och lite vind är nog inget du önskar dig bara för att du inte orkade kolla.

/SOCKAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många roder är otäta och tar in vatten. Jag har borrat fyra 5mm-hål i underkant som jag har gängat upp för M6. Jag skruvar i skruvar med lite sika på gängorna innan sjösättningen och tar bort dem vid torrsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Søren Kjerulf
Hej ,

Jeg har haft sammen problem gennem et par år.  Det var ikke muligt for mig at stoppe lækagen før hele roret blev fyldt med skum.

Vær også opmærksom på at roret ikke bremses af finnen, når det lægges helt i borde.  Klemmer roret  på finnen vrider hængsler også.

Søren

DEN 241, Baloo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...