Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
arnten

Fjärrstyrning

Rekommendera Poster

 

Hej alla stålisar,jag är ny här verkar vara en trevlig klubb.

är det någon som vet var man kan få tag på fjärrstyrning med kabel.

Vi hade det i handelsflottan på lastfartygen.skulle gärna ha det i mitt nya projekt.

jag kommer säkert att ha tusen frågor under renoveringen.hoppas att ni har tålamod med mina dumma undringar.kom gärna med spontana tips med att renovera en stålbåt,gärna ocksåvad man bör tänka på med en stålbåt (nybörjare hade plast innan.)

 

Arnten

post-14310-1394234495,443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Förmodar det är en autopilot med fjärrkontroll du menar. Finns många att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst hoogan

Hej ,,jag har byggt kabelstyrd fjärrkontroll i min båt,,funkar otroligt tillfredställande,,ett rejält lyft ,måste jag säga,den är byggd av elfönsterhissmotorer från gamla bilar,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vilken autopilot har du eller vilken tänker du skaffa? Eller menar du en hydralpump till rodret med elektroniska ventiler?

Annat som du måste tänka på som stålis. Håll all el borta från skrovet.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Ja det lät ju bra.det är draget för hydraul med dubbelkommando men det är inga elekriska ventiler,är det något som går att konvertera.

tack för tipset med elen,det är noterat.

gäller det även 12/24 volt systemet?

var kan man få tag på den typen av hydraulstyrning,är det något man måste bygga själv?

 

arnten...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 kan du bif nån form av byggbeskrivning??

  på din styrning

 

  Arnten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag å tjejen har skaffat stålbåt vi me...Omfattande renovering nu i vinter så man hittar ett å annat tips här..Mycket bra!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Det går mycket lätt att bygga om ett hydrauliskt system till ett med elhydraulisk pump och autopilot. Den elhydrauliska pumpen sätter man paralellt med rattpumpen och kopplar sedan in en extra slang mellan rattpumpen och den elhydrauliska pumpen, på samma sätt som man gör om man har två rattpumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färdiga autopilotpaket. Tex Raymarine Smartpilot ST6001 hydral. Men med tanke på din bakgrund skulle jag välja powersteer-funktionen(ST8001). Där ställer du in önskad rodervinkel eller kurs. Underlättar hanterandet av fartyget. Du kan komplettera med joystick och trådlös fjärr. Kolla din cylindervolym innan du beställer.

 

All el(220/24/12) ska hållas borta från skrovet. Typiska saker som kan koppla jord till skrovet är generator, motorgivare, vindrutetorkare etc.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Dom autopiloter som du föreslår är nog mera för typ mindre fritidsbåtar. Ett större fartyg, som bilden antyder, behöver nog lite mer seriösa saker. Försök få tag i en begagnad Robertsson pilot. Skulle inte heller välja någon radiostyrd fjärrkontroll på ett fartyg av den här storleken. Kan bli lite farligt om den blir störd. En vajer remote blir alldeles utmärkt.

Finns ingen begagnad Robertsson att få tag i, och om pengar inte saknas, köp en Simrad eller TMQ t.ex. TMQ verkar rätt så billiga. Finns säkert fler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej, vad bilden beträffar, så verkar inte Fartyget vara färdig för sjön, ännu mindre för en AUTOPILOT.

Det var inte detta jag ville kritisera på något vis, utan ville berätta om en AutoPilot för Båtar upp till 20 meter. Jag har Robertsson Autopilot enheter för en sådan båt.(sånna som fiskebåtar har eller hade) Det rör sig om begagnat material, men vissa delar helt oanvändä. Vad som förslits, är dom mekaniska enheterna, servomotorerna. Till dom elektroniska, enheterna som själva kontrolenheten, fluxgate kompass och tråd-fjärrkontrol, har jag både servomotor, typ motorcykel kedja, eller lineär, en stång att koppla till styrkvadranten.

En profi anläggning, för inte så dyrt. Det är från fd. återförsäljaren som finns kvar i lager.

Det går att fixa, om du är intresserad !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Steg 1)
Om du vill ta en del i taget kan sätta dit en hydralmotor som Håkan beskrev det. Till den sätter du en reläkoppling med lång sladd och strömbrytare. Koppla så att du kan köra hydralmotorn åt båda hållen. Dimensionera hydralpumpen efter storleken på kolven.

Steg 2)
Byt ut sladden med strömbrytaren till ett kursdatorpaket(autopilot) så har du fått en komplett autopilot. Kursdatorerna som jag tidigare föreslog fungerar utmärkt för detta. Och även för större fartyg. Du måste veta om det ska vara 12 eller 24 volt och hur mycket ström hydralmotorn behöver.

Steg 2b)
I och med att du har en stålbåt kan det bli problem med fluxgatekompassen. Det finns gps-kompasser som fungerar till alla stålbåtar.

Steg 3)
Fjärrkontroll - vajerstyrning. Det finns fjärrkontroller med sladd och trådlösa.

Om du vill bygga själv gör jag gärna en skiss till dig. Titta förbi Båtingenjörn i A-hallen på Stockholmsmässan.

/Marcus
http://www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan

Det här var lite roligt. Robertsson piloten blir perfekt, dock inte så bra med fluxgate på en stålbåt som Bating säger. En GPS kompass blir dock lite dyr, ca 18000 kronor. Om det finns ett bra stålbåtskompass kanske man skulle kunna använda en kompass-sensor istället och ansluta den till autopiloten. Finns till Robertsson piloter om man nu hittar en sådan. Bör dock bli bra mycket billigare.

En hydraulpump med solenoidventiler ansluts till hydraulstyrningen. Sedan kopplas autopiloten och en jog lever (styrspak) in. Den skall anslutas till autopiloten så att om autopiloten styr och någon rör på styrspaken skall autopiloten automatiskt gå över till stand-by. Detta av säkerhetskäl.

Trevlig tråd. Någon som har fler bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det ska fungera så bra som möjligt vid inkoppling av en framtida autopilot bör hydralpumpen kunna köra rodret från ändläge till ändläge på ca 10 sekunder.

 

/Marcus

http://www.bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...