Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Gäst stefan

Vinterförvaring Finns de nån EXPERT?

Rekommendera Poster

Gäst stefan

Har en evinrude 70 hk 2 takt som gått i sötvatten. jag blandar även oljan i bensinen själv.

Vad ska ja tänka på?

1.Vad gäller drevet..måste jag byta olja där? eller tömma ur oljan?

 ( bytte olja i drevet i aug )

 

2.ska ja ta ur tanken ur båten? ( fast tank på 70 liter)

 

3.Hur konserverar jag förgasare o motor?...vill ju undvika rost o kondens där.

 

Nått annat ja bör tänka på så att motorn startar som en klocka i vår..?

 

Snabba o exakta svar tack!

 

 

Få se nu om de finns experter här...TACK på förhand alla glada !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stefan

Näää bättre kan ni....var är experterna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kolla så att du inte har vatten i växelhus oljan...

Ta och spruta in olja i förgasaren samtidigt som du kör.

Ta ur tändstiften och spruta in olja i cylindrarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mange
1. Tappa ur oljan ur växelhuset och fyll på med ny. Byt oljepluggspackningarna.

2. Varmkör motorn med sötvatten. Spraya in konerveringsolja i förgasarna. lossa bränsleslangen och kör tills den dör. Lossa tändstiften och spraya in även där. Tändstiften byter du på våren efter du kört ur all konservering.

3. Tanka fullt och låt stå i båten över vintern.

4. Fetta in rörliga delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du ... det var inget skämt! Experterna har faktiskt redan uttalat sig :-)

Sökfunktionen här på MG är sååååå underskattad! I princip finns det svar på minst 50% av frågorna om man testar att söka!

På supportforum för typ OpenSource-program så lär sig ALLA direkt, att innan man ställer en fråga så testar man att söka svaret i tidigare trådar ... men visst, det ger ju lite mera socialt tillägg att ställa frågan igen 2.gif\ så ingen kritik över att du öppnar en ny tråd!

Sökte på vinterförvaring och jag fick minst 100 trådar att kolla på ...

Hoppas vinterförvaringen går bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vem är expert?
Avgör du det?

Du har ju fått svar på frågan, dessutom flera stycken.

Litar du inte på medlemmarna i detta forum, får du välja ett annat forum alt gå till din lokala marinhandlare.

Valet är ditt!

Lycka till!

Mvh
Laand 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta in motorbocken i sängkammaren o häng på motorn så ska du se att den startar nästa sommar med=)För o va säker kan du ju lyfta in motorn i badrummet för du har väl badka?Isåfall är det ju bara starta upp den med jämna mellanrum för o va extra på säkra sidan.Se bara till så du får ner motorns vattenintag under vattenytan i badkaret så ska du se det blir bra.Starta upp lägg i växel o njut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.

 

Packningarna till skruvarna säger Du. Är det skruvarna till avtappningarn och påfyllningen Du menar ??

Jag har ingen packning där skall det vara det ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...å lilla jag kom på en sak till:

 

Skruva bort propellern och fetta in axeln (altså propellerns axel) med vatenfast fett så är chansen stor att Du får loss den vid ett haveri också.

 

Har inte så mycket med vinteförvaring att göra men är praktiskt att göra när Du kommer åt allt.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh, då är det nog därför jag har fått in vatten. Jag kollade nu och jag har inga, repeterar inga brickor !!!

Dom är väl borttappade efter 25 år.

Skall det vara brickor eller gummipackningar??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo .... det där med vatten i växelhuset är ju något som man lär sig den hårda vägen .... så växelhuset ska man nog ALLTID kolla innan frysperioden ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har motorn i varmförråd så det hade nog gått bra, men jag funderade över att oljan inte såg likadan ut som den jag tryckte i.

Tryckte upp för mycket och då for det ut klumpar i det övre hålet också.

Kan det läcka in vatten vi någon annanstans, via proppen t ex ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yepp!

Det var så jag sprängde min anrika Evinrude 4hk 64´ ... vattnet hade garanterat krupit in via propelleraxeln :(

Har ännu inte får igång museumföremålet, eftersom man måste köpa hela underdelen för att få själva låsdelen som var det jag sprängde ...

BTW ... har du hittat någon juste HR 410 ännu ... :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, jag har hittat en som är så juste pris att jag ifrågasätter om det är något annat fel.... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=66643

De flesta andra handlar ligger på ett pris medans en ligger 10 000:- under.

40 Hk, 3 cylindrig 2-takt med med alla möjliga mätare och jox. Båten kommer att gå som bara den och jag får antagligen svara för släktens roligheter i sjön närmsta 5 åren eller så.

 

Men sen blir jag så trött på personer som ringer på min båt ja men det låter jättebra, vi kommer och tittar men inte f-n kommer de....

 

Jag försöker motivera mig att båten ändå går att sälja i vår men hade egentligen förutsatt mig att jag skulle sälja den först (lovat hustruns också) men jag kanske måste göra ett avsteg från mina principer denna gång.

 

Men...sedan kan man ju vela lite i någon formsvacka och titta på något bättre begagnat. Det är sådana priser på styrpulpeter så man baxnar. Funderade på om jag skulle ge ett skambud på någon som har varit till salu länge.

 

Nåväl, det ger sig.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå det att få tag i en packning till lite nyare Mecury-79 tror Du eller blir det hela nederdelen dä också ??

Man borde ju kunna testa och sätta motorn i vattenspannen ett par veckor och se om det läcker men jag skall fixa pckningarna till skruvarna först !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...