Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Steff008

Volvo TAMD 70 E

Rekommendera Poster

Hej på er alla!

Söker tekniska uppgifter på en Volvo Penta TAMD 70 E -1986. Motorn är utrustad med turbo och intercooler samt naturligtvis värmeväxlare eftersom den har varit i marint bruk. Jag har försökt med lokala Volvohandlaren som tyvärr inte hade data på TAMD 70 E, men dock på TAMD 70 D. Tyvärr så skiljer ju datan en del på dessa motorer. Har också letat på Volvos hemsidor där det finns specifikationer på en massa marindieslar, men inte TAMD 70 E.

Söker information såsom effekt, vridmoment, vikt, varvtalsområde (bruksvarvtal), maxvarvtal samt övrigt godis om sådant finns. Om någon av er har ovanstående data och lite tid och lust till övers, skulle ni kunna mejla mig informationen?

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael B

Hej!

Jag har en original instruktionsbok på TAMD70E. Har 2 st motorer i min Princess 45 från 1985. Du får tala om vad du önskar så skall jag när tid finnes försöka kopiera instr.boken så kan jag skicka den eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst M Bohman

Har du varit inne på htpp://www.drevia.se ? Där kan du beställa verkstads- och instr.böcker. har för mig jag ringde dom förra året och frågade om verkstadshandbok för TAMD70E vilket dom hade då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er och tack för era svar.

Denna motor kommer med största sannolikhet att bli såld inom en snar framtid. Vi köpte denna motor för några år sedan, men sen blev det inget av båtprojektet som var tänkt. Därför blev det till att köpa en annan båt och denna motor blev till övers. Pga. detta så behöver jag egentligen inte någon hel handbok på motorn. Dock är det ju bra att veta vad man skall svara när någon spekulant på motorn frågar. Därför skulle jag behöva de uppgifter som nämnts ovan (effekt, vridmoment, vikt, varvtalsområde (bruksvarvtal), maxvarvtal). Vore tacksam om någon kunde bistå med dessa data.

Tack på förhand!

Mvh,

Stefan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på dej Teamscandinavia.

Till att börja med skall jag nämna att jag bor i Vasatrakten i Finland så leveransen kan tyvärr kanske vara ett avskräckande kapitel samt att det ju sannolikt är en bra bit för dej att åka för att inspektera motorn. För tillfället har jag också två spekulanter på motorn, som f.ö. är de som vill ha data på motorn. De bör få bestämma sig innan jag kan sälja motorn till någon annan. Dock har det redan gått en vecka, så många dagar till får de inte.

Skicka gärna mail om du är intresserad av motorn så skall jag skicka bilder, pris samt övrig info.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som kan skriva in dessa data här eller skicka per mail? 6.gif\

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael B

Hej Stefan,

Jag skall ner till båten imorgon. Tar med instruktionsboken hem och mailar dig de uppgifter du önskar. Du kan väl maila mig prisuppgifter, bilder etc på motorn du har på gbg@comhem.se.

(Försökt maila dig genom att klicka på rutan till vänster men det går inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mikael,

Du torde ha fått mail til gbg@comhem.se.

Testade just e-mail funktionen genom att trycka på e-mail iconen till vänster och det fungerade hur bra som helst. Kanske det kan ha ngt. med någon pop-up blocker e.d. att göra.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stefan och tack för ditt mail och dina fina bilder! Här kommer lite info jag letat upp i instruktionsboken. Önskar du något ytterligare får du maila mig.

Start vid kall motor: Finns en köldstartsfunktion placerad i rökbegränsaren vid insprutningspumpens framkant. Inkoppling sker genom att den ögleförsedda axeln på rökbegränsarens sida dras ut sedan pådragsarmen (gasen) ställts i max. läge (utan någon växel ilagd förstås). Då motorn startat sätts iköldstartsanordningen automatiskt ur funktion.

Effekt ca 303 hk

Vikt utan backslag eller koppling:

med plattvärmevvx ca 820 kg

med rörvvx ca 840 kg

Låg tomgång 575-625 rpm

Max varvtal 2500 rpm

Rekommenderad varvtal vid marsch skall sänkas 200 rpm från det vid rådande belastningsförhållande maximalt uppnådda varvtalet.

Kör inte längre tidsperioder med motorvarvtal under 1400 rpm och fullbelastad motor.

Kompressionsförhållande 15:1

Kompressionstryck vid startmotorvarv 2,5 MPa (25 kp/cm2)

Oljevolym vid motorlutning 0 grader ca 30 liter.

oljevolym vid motorlutning 18 grader ca 19 liter.

Rekommenderat oljebyte var 200:e driftstimme.

Vevhusfilterbyte bör bytas var 400:e timme.

Förskvattensystemets rymd ca 30 liter (med plattvärmevvx)

Förskvattensystemets rymd ca 35 liter (med rörvvx)

Temperatur kylvätska normalt 65 - 95 grader C.

Smörjoljetryck under körning mella 300 och 500 kPa (varm motor) (3-5kp/cm2).

Ventilspel stillastående motor, kall eller med driftstemp:

Inlopp 0,40 mm, Utlopp 0,55 mm

Hälsn,

Mikael

post-9573-1394234496,7617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mikael för den utförliga beskrivningen.20.gif\

Där fanns gott och väl allt jag behöver veta och lite till. En fråga uppstod ännu som jag undrar om någon kan svara på:

Min far påstår sig ha sett att man ur vissa TAMD70E i marint bruk har tagit ut upp till ca 3300 rpm och 320 hk. Nu vet jag inte över huvudtaget om detta är möjligt, men ifall så är fallet, är detta samma grundmotor? Betyder detta att man på dessa motorer (med 3300 rpm) har bytt en massa delar eller är det bara så att man helt enkelt begränsat varvtalet till 3300 rpm istället för 2500? Jag tycker personligen att detta låter hutlöst eftersom maxvarvtalet är 2500 i Mikaels manual. Jag menar en höjning på 800 rpm, eller ~30 %, över maxvarvtal måste ju spränga en motor på nolltid? Enligt min fars positiva tänkande är det ju naturlitvis minst 320 hk och minst 3300 rpm i den motor vi har smiley-wink.gif\, men jag försöker nu ta kål på myten.

Ifall någon vet något om detta så vore jag tacksam för all info jag får.

Tack än en gång Mikael för all info och likaledes är det bara att maila mig ifall du önskar mera info.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...