pudden 0 Postad 14 Oktober , 2005 Hej Jag har precis köpt en liten 17 fots DC. Det verkar ha legat i en insjö sen 1978 och har inte bottenmålats många gånger under den tiden. Den har dessutom ofta varit uppdragen i sanden för det är ingen gelcoat kvar på kölen föröver. Lite gammal bottenfärg finns kvar och under är det ren gelcoat. Gelcoaten ser ut att vara full av små-sprickor (krackeleringar). Om jag skall epoxibehandla botten så undrar jag om det räcker med att matta ner gelcoaten och sen måla ett antal lager med epoxifärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 14 Oktober , 2005 Ja, det borde funka förutsatt att gelcoaten sitter ordentligt fast. Låt båten torka över vintern. Gör så här i vår: 1. Slipa 2. Epoxybehandla X antal lagen (enligt tillverkaren...) 3. Spackla med epoxyspackel 4. Prima 5. Bottenmåla 6. Sjösätt 7. NJUT! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jingesson 0 Postad 14 Oktober , 2005 Har du bilder på sprickorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 17 Oktober , 2005 Här kommer lite bilder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 17 Oktober , 2005 en till,,,som är lite mindre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 17 Oktober , 2005 hej igen är det inte bättre att spackla med epoxispackel innan man målar med epoxifärgen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst epoxi Postad 18 Oktober , 2005 Nej epoxifärgen tränger in i alla sprickor och tätar bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 19 Oktober , 2005 ska man slipa innan primningen eller bottenmålningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 19 Oktober , 2005 http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp Och klicka dig sedan vidare till metodboken, där får du utförliga beskrivningar på hur du ska gå tillväga med ditt problem. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 19 Oktober , 2005 Du skall slipa innan epoxybehandling, efter spackling samt eventuellt mellan varje lager epoxy beroende på avd du använder för produkt. Det viktigaste är att du följer de anvisningar som produktproducenten rekommenderar för att just deras produkt skall fungera, t ex om du väljer Internationals serie bör du lämpligen följa de råden som finns i Wille´ s länk. Den beskrivningen jag skrev var inte tänkt som en arbetsbeskrivning, utan mer en kort förklaring vad som ligger framför dig i grova drag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 19 Oktober , 2005 Tack för alla tips ett schysst litet jobb att se fram emot i vår. längtar redan peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser