Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Rudeez

Min första båt, Project Selco (Bilder)

Rekommendera Poster

Hej!

Helt ny på forumet, min pappa som lurat in mig på dessa vägar.

Farsan köpte en Selco sportbåt med motor billigt. Han skulle inte ha kvar båten, bara motorn och undrade om jag hade lust att ta den som ett projekt.

Har alltid velat ha båt men inget jag velat lagt pengar på direkt. Har ingen riktig inkomst ännu, är ju rätt ung så (19). Jag tog mer än gärna emot båten som ett objekt.

Sen har farsan alltid velat att jag skulle ägt en egen båt med.

Dom som ägt båten innan hade byggt ett överbygge på den, fattar inte varför man gör de på en sportbåt iofs, vansinne enligt mig. Dom har använt massor med fiberplastning/padding överallt, ett enda kladd med sånt och färg och dom har inte gjort nå förarbete så allt bara går att dra loss i princip. Nu ska jag få bort allt sånt och göra super finnisch på allting i båten, ska bli en ögonsten hade jag tänkt!

Finns inte mkt mer att säga, båten är en sportbåt av märket Selco, är ca 4.40m lång. Kommer följa upp renoveringen dagligen i princip med bilder i denna tråd, kom gärna med tips/förslag om olika saker allt vad gäller skrov till inredning.

Selco_1.jpg

Första bilden!

Selco_2.jpg

Deras lagningar?!?!?!

Selco_3.jpg

Knop mätare som ska sparas! nostalgi!

Selco_4.jpg

Däck innan slipning

Selco_5.jpg

Översiktbild

Selco_6.jpg

Bråte!

Selco_7.jpg

Tanken längst fram

Selco_8.jpg

Bakifrån

Selco_9.jpg

Skrov bakifrån

Selco_10.jpg

Innuti

Selco_11.jpg

Innuti igen fast bakåt

Selco_12.jpg

Översikt efter slipande med mera

Selco_13.jpg

Ovanpå däck efter lite grovslipning

Selco_14.jpg

Innuti framåt utan tank, ska göra nåt slags förvaring där istället.

Mer bilder föjer, kommentera gärna om tips eller trix eller om båten rent allmänt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va taskit att folk köper båt till en *asg*

Du har kommit en bra bit på väg iaf, men mycke arbete återstår...

Själv har jag renoverat en gammal IW sport och den såg ungefär ut som din i skicket. Det är bara till att ta det lungt och metodiskt och inte stressa fram synliga resultat.

Vi ser med nöje framemot lite bilder under projektets gång, får du problem så är det bara att släppa löss sina funderingar här på forumet...

Välkommen hit förresten.. //Rigor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rudeez,

En fantastisk källa att ösa ur när det gäller att fixa till en Selco är allas vår egen Steve!

läs gärna tråden fart så kanske du får några tips om hur man kan gå tillväga. www.maringuiden.se/forum/;thread=18675

Vi ser fram emot att få veta hur det går.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jimmie

Har jobbat från kl 11 till 17 idag med båten, hunnit med en hel del.

Har slipat överallt där de ska plastas igen hål, lagas i skrovet och sådär. All färg ovanpå skrovet är borta nu med så de är klart för slipmaskin och plastande och spackling nu. Så nästa steg är som sagt att plasta allting som ska plastas samt påbörja slipning ovanpå skrov. tar ledigt imorn och kör vidare i helgen, måste köpa slippapper med mera imorn. har iaf lite nya bilder nedan. Har ju haft båten utomhus nu när jag jobbat men idag drog jag in den i garaget efter att allt grovslipande e klart med skrovet.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/Selco_15.jpg

Såhär blire de efter mkt slipande :P

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/Selco_16.jpg

Ovanpå/innuti

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/Selco_17.jpg

Ovanpå däck, klart för att plasta igen alla hål.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/Selco_18.jpg

En nööööjd båtägare efter dagens jobb :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Magnus

Hur går det med projektet? En lovande start ser det ut som men sen har det inte hänt mycket (här på forumet iaf.) Uppdatering PLEASE!smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...