Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
ceasar

Rost i motorn

Rekommendera Poster

Denna fråga gäller en liten 15 hk diesel från -78 som nog har en del rost i kylkanalerna, som förmodligen gör att motorn blir varm om jag kör med varvtal mer än ca 2300/min (jag har tagit bort temostaten). Frågan är om det är lämpligt att försöka rensa kanalerna genom att köra i något rostlösande. Jag tänker att det skulle kunna bli effektivare kylning om man får bort en massa rost.

Nästa fråga: Vilket har bästa rostskyddande effekt att fylla motorn med glykolbandning eller köra igenom den oljeemulsion som rek. av Drevia? I det senare fallet ska man väl dränera motorn ordentligt då det inte är något frostskydd. Motorn är sjövattenkyld. Någon som har nån åsikt om detta?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Seglaren

Prova med citronsyra kan köpas på ICA eller COOP. Om det går att cirkulera fungerar även i kallt tillstånd.

21.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst forgus31

Kolla pumpens kapacitet och inloppets eventuella igenväxning. Sliten pump i kombination med musslor i sjövattenintaget och/eller kylkanaler ger dålig kylning.

Kanske du kan låta en vattenslang med svagt tryck sköta kylningen medan du låter sjövattenpumpen strila ner i en spann. Samtidigt kan du se om du får dålig genomströmning genom motorn. Spräng inte motorn med för högt tryck från vattenslangen. Bäst är nog att få självtryck med hävert från en spann från ett par meters höjd (2 m=0,2 Bar)  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det helt klart bästa sättet är att skruva av toppen/topparna och cylndern/cylindrarna och pilla bort alltihop.

Då vet man i alla fall att allt är borta...

Gjorde samma procedur på min Wickström ihöst, tror att totalvikten på motorn sjönk med 5 kilo... smiley-laughing.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...