Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
fredde1972

Byta ut 100 drev med 270 drev med tilt

Rekommendera Poster

Hej, jag skal byta ut mitt nyrenoverade 100 drev mot et nyrenoverad 270 drev da det hadde tilt. Har någon gjort detta förut och kan komma med någon tips? Måste jag plastra igjen holet där bak for så att såga nytt, eller kan man ha tur och bare utvida det hålet man har från förr?

Mvh

Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga om det samma. Vil det att byta til 270 drev gi bättre fart? Jag menar att  ha lest om att någon här inne fikkk 3-4 knop högre fart pga. bättre aerodynamik på drevet och mindre motstånd i overföringar?

Någon som kan bekrefta eller avkrefta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag gjorde den operationen på en Draco 2000 DC för många år sedan. VP har en mall för håltagningen, skaffa en sådan, det underlättar. 270-drevet kräver ett större hål i akterspegeln. Man får sätta igen hålet efter 100-drevets separata avgasrör/kylvattenintag, jag vill också minnas att ett par av 100-drevets bulthål kom utanför 270-drevets hålbild, så de fick pluggas. Inget större plastjobb alltså, förutsatt att plywoodkärnan i akterspegeln är frisk... Jag har svårt att tro att du vinner något i fart med 270-drevet. 100-drevet ser ju slankare ut för ögat, men det är möjligt att 270-drevet har bättre hydrodynamik. 270-drevet för 4-cyl. motorer har ju en mer gynnsam utväxling (2,15:1) mot 100-drevet (1,66:1). Detta är väl en fördel främst på lite större, tyngre båtar som är svåra att få att plana. Anledningen till att jag bytte drev var att jag satte i en turbodiesel (Volvo TD 24 (VW/Audi 6 cyl.) från en Volvo 740). Om det bara är drevlyften du är ute efter så fanns det en hydraulisk lyft till 100-drevet, det kan ju gå att hitta en beg. sådan.

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...