Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
flippermange

Ställning

Rekommendera Poster

Hej ! Är det någom som har något bra tips på hur man skulle kunna bygga en ställing till båten.. eftersom den ska utomhus så tänkte jag bygga en som man ställer över båten och kan lägga en presenning över, gärna så man kan gå där under.. skriv gärna om ni har några förslag eller ritningar.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haki ställning (Byggnadställning) är väl alldeles utmärkt till det ändamålet...den kan du ju få hur du vill...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det någon som testat dessa beslag till att bygga en ställning till presenningen över båten? Man måste väl använd fler än två beslag för det ska bli stabilt. Virkesdimensionen 45 x 100 mm borde väl räcka.

Bockbeslag
av kraftig profilerad blankförzinkad stålplåt. Virkesmått till benen 45x100 mm. Överstycke, tjocklek ca 45 mm av valfri bredd. Beslagets mått: 105x115x195 mm. Styckförpackad.

post-3783-1394234507,5771_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Aldrig testat men skulle gärna vilja!

Var kan man köpa sådana?

/Kickdown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

annars finns det ju vanliga byggbeslag i närmsta bygghandel som har samma funktion men säkert mycket mycket billigare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har också funderat på byggbeslag men jag tänkte att det skulle var smidigt med bockbeslag om de inte blir för veka för detta ändamål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det borde ju funka.. det blinog inte så ättestor belastning på dom om man bygger i en ganska tvär vinkel så det inte samlas vatten, snö o.s.v på den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har använt bockbeslag på min styrpulpetare i flera år både att palla upp den på de år som jag vänt på båten och att ha presseningen över när jag inte vänt båten.

Tänk bara på att vinkeln mellan benen blir ganska liten så det är lätt att det blir en hög konstruktion.

Två stycken räcker gott om du tänkte utgå från däck och bygga uppåt.

Lycka till

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...