Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Steff008

Var köpa Autosol?

Rekommendera Poster

Hej på er.

Planerar att polera upp min aliminiumbåt nu i höst. Lider dock av det problemet att det ej går att köpa större mängder Autosol här i Finland där jag bor. Det enda som finns att få är de små tuberna och det förstår vem som helst att är ohållbart om man skall polera en hel båt.

Någon som vet varifrån i Sverige man kan beställa större burkar Autosol till ett bra pris. Tacksam för svar.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Clas Ohlson har till hyffsat pris.

Dom levererar även till Finland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack mabe. Ringde till Clas Ohlsson i grannstan och de hade 6 st. 1 kg burkar kvar. Problemet är m.a.o. löst. Billigt dessutom. Ca 2,5 gånger priset vad en liten tub kostar i en bilreservdelsaffär här i stan.

Hur jag skall behålla glansen, som Sarnblad frågar, har jag egentligen ingen aning om. men jag har tidigare använt StarBrite Aluminium Polish, och med det har ytan hållts glansig åtminstone en kortare tid. Väldigt lätt att applicera så man kan helt enkelt spraya på och jämna ut med en trasa några gånger under sommaren.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom Autosol är ett kraftigt polermedel bör du ha något mer än Autosol som lägger sig som en finish

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle skippa poleringen och prova att stryka båten med paraffinolja. Så gör man med aluminiummaster. Om båten är eloxerad förstör du eloxeringen med autosol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch, de låter ju som min fina ide inte är så fin sist och slutligen. Jag köpte ju en aluminiumbåt för att komma undan lite polering och sånt och ärligt talat så tvättade jag bottnen så den var skinande ren på ca 20 min. när jag hade tagit upp båten nu i höst. Det gick f.ö. lekande lätt med Star Brite Aluminium Cleaner. Bara att stryka ut med en svamp och spola med högtryckstvätt efteråt. Dock bör ju nämnas att båten har stått i sötvatten denna sommar.

Tanken med att polera är att få bort de vita fläckarna (saltfläckarna) från fribordet. Båten är alldeles tillräckligt ren som den är, men jag tänkte att det skulle vara snyggt med ett skinande och blankt fribord. Ifall denna procedur gick förhållandevis smärtfritt tänkte jag polera bottnen i samma veva. Tanken var att när bottnen blir polerad fastnar inte växtlighet lika lätt. Detta var som sagt inga problem denna höst men tanken är att båten skall användas i saltvatten nästa sommar.

När jag köpte båten i våras så hade den stått två somrar i saltvatten, där det fanns rikligt med växtlighet, utan att ha blivit bottentvättad över huvudtaget. Hela bottenytan var som en skorpa. Detta slutade med att jag fick slipa hela bottnen med fint sandpapper på slipmaskin eftersom de tiotal olika medel jag testade var mer eller mindre värdelösa på denna typ av växtlighet. Tanken uppstod eftersom jag inte vill uppleva detta igen. Lyckligtvis är inte saltvattnet där jag bor (Vasatrakten) lika fullt av växtlighet som där båten var tidigare (i södra Finland).

Jag borde med andra ord tänka om och låta båten va som den är...eller?

Hur vet man om aluminiumet är eloxerat? Betyder detta att jag ev. har förstört ngt. när jag slipade bottnen i våras för att få bort växtligheten. Båten är f.ö. en Silver Hawk 520.

Jag skall testa lite med paraffinolja som Peter_K nämner, men jag tror att Star Brite Aluminium Polish är ungefär motsvarande. Dock är ju paraffinolja avsevärt mycket billigare så det skall testas.

Mvh.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik,

vilken typ/märke av polish och vax skulle du rekommendera för aluminium?

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Skulle man inte kunna lacka båten med tvåkomp. klar epoxy för att behålla den blanka ytan. det gör man ju på typ, Chris Crafts nya retromodeller och även på andra liknande båtar.

Annars så lackar ju numera Buster sina båtar i grått.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla idér som strömmar in. 20.gif\

Puh, tur att jag inte har förstört ngt. Angående fribordet på båten så är det hittills helt obehandlat så när som på Aluminium Polish (troligen motsvarande paraffinolja) och det är på fribordet som oxid/saltfläckarna finns (alltså ovanför vattenytan). Helst skulle jag undvika att måla bottnen eftersom den enligt vad jag har förstått inte blir helt underhållsfri i alla fall. Växtligheten här uppe är inte heller så aggressiv att inte bottnen går att hålla ren bara man tvättar den ordentligt varje höst direkt efter upptagning. Kanske då om polering e.d. eventuellt skulle underlätta, men jag skulle helst undvika att måla.

Som svar på Willes inlägg så kan det säkert också fungera, men jag skulle som sagt helst undvika all typ av målning/lackning. Dessutom ligger det en hel del i vad Sarnblad säger angående att oxiden i alla fall tar över så småningom och då jä..ar när man skall ha bort resten av lacken och börja om.

Läste någonstans på detta forum att en kille hade polerat sin aluminiumbåt med Autosol, sedan tvättat med aceton (om jag inte minns fel) och sist använt ett medel som heter Polytrol. Resultatet var enligt utsago mycket bra och skall hålla 2-3 år. Kan detta vara något att pröva? Eller är Polytrol också någon typ av lack e.d?

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd.

Skall ta och tänka över detta en gång till förrän jag skrider till verket, om jag skrider till verket. I såfall blir det till att testa på ett litet område på ett osynligt ställe och se hur de blir förrän man förstör hela båten.

Skall också kolla om jag hittar nån som säljer Polytrol häromkring och fråga vad de tror om produkten. Kan ju som sagt va så att Polytrol är skadligt för aluminiumet ifall det fungerar så att det hindrar det skyddande oxidskiktet från att uppstå.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Varför krångla till det? I Busters manual och på deras hemsida rekommenderar de att använda Wenol till din alu båt.

Wenol har ett färdigt koncept för aluminium med grovpolish Redbox finpolish bluebox och slutligen hårdwax pinkbox.

Grejorna är gjorda för båtar och bilar och fungerar hur bra som helst.

För övrigt så tycker jag helt klart att du inte ska vara rädd för att putsa båten, följ bara anvisningarna på produkterna så blir det jättebra. Har du frågor så kan du alltid maila Buster, de är hur hjälpsamma som helst.

Ha det bäst. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sent inkommet tips...Men, jag har hört av märkeskunnig person att man skall slipa upp skrovet med rondell och 2000 våtslippapper och sen med 4000 papper. Blir tydligen skitblankt och äter inte upp materialet heller då slipkornen är väldans små. Jag har själv försökt polera men det blir bara ett riktigt nötande och tröttande jobb med tvivelaktigt resultat. Möjligt att man kan polera efter våtslippappret med Autosol e dyl. och då få spegelglans.

Det är viktigt att man skall ha vatten på slippapprena hela tiden (det hörs på namnet..våtslip)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack pollare för ditt tips.

Inte alls sent inkommet. Fick kalla fötter senaste höst och tänkte ta ny fart nu i vår. Har dock ännu inte bestämt mig om det kanske är bäst att låta båten va som den är i alla fall och bara stryka på lite Star Brite aluminium polish.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På över 4 år har han säkert fixat till sin båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...