Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Micke9000

Vad är detta för drevmodell? Impeller?

Rekommendera Poster

Hej,

Detta är ett Mercruiser drev, men vilket?

Finns det något impeller i det?

Är det svårt att byta själv?

Kan något snäll beskriva hur jag ska gå till väga relativt punktligt då jag inte gjort det tidigare.

Med vänliga hälsningar

Micke

post-6937-1394234490,7697_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som ett Alpha gen 1

Impeller inuti: Ja

Det är inte svårt förutsatt att du är normalhändig och har verktyg. Det krävs en insex i tum för att få bort fenanoden.

http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/6/6B3R3.PDF

Isär sid 15-16

Ihop sid 53-56

Lycka till.

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, det kommer att hjälpa mycket.

En annan liten fråga.

Hur mycket växelhusolja går det i detta drev?

Ska man fylla precis som man gör på en utombordare?, tills det blir fullt.

När man nu särar på drevet för att byta impellern, kommer växelhusoljan då att rinna ut?, är det en fördel om man tömmer drevet på olja innan man börjar byta impeller?

När man sedan tar bort drevet för vintern, ska man tänka på något speciellt mera än att lägga i växeln framåt. Hörde något om en kulventil som släpper ut lite olja vid demontering, stämmer det?

Tacksam för svar :)

Med vänliga hälsningar

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man lossar övre luftskruven och pumpar i olja från bottenskruven tills det rinner ut uppe.

Har för mig ca 0,9L

Nej du behöver inte tömma oljan om du skall byta impeller men om du tar ner hela drevet så pölar det ut en del.

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...men du slipper en del sölande om du tappar oljan innan du delar på drevet.På höger sida(sett bakifrån) så går en oljekanal mellan över och underhus. Där ligger förövrigt en O-ring som du skall vara rädd om (byt helst).Byt också packningarna under impellerhuset och kolla efter gamla avlagringar i desamma.

/Lycka Till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, nu börjar det klarna :)

Medans jag är igång kanske jag skulle fråga en sak till.

Min tiltmätare fungerar inte, vart sitter den lilla kontakten som känner av vinkeln på drevet? Har sätt ett par kablar som går in i sköldkanten, är jag på rätt väg?

Samt en varvräknare som inte har fungerat på en tid (originalmätaren). Kan det vara någon kabel på generatorn som släppt eller sitter varvtalsgivaren någon annanstans?

Med vänliga hälsningar

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Årsmodell tror jag är -78

Vet inte hur många liter. 5 kanske?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då har jag ingen länk till elschema. Men kablarna bör gå till tändspolen från varvräknaren.

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, man får tacka för hjälpen iaf.

Ska leta lite efter kablarna på fredag då jag har semester.

Hoppas bara vädret är fint så man slipper stänga in sig :)

Är det vanligt att själva instrumentet går sönder annars?

Kan man kolla en varvräknare på ett lätt sätt så den fungerar?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara svara på en av dina senaste frågor och det är att det är mycket vanligt att trimsändaren ger sig efter ett tag.Även nivåbrytaren(limiter) på motstående sida av drevet detta är känt sedan länge och inget nytt.Personligen tror jag ditt fel ligger där och inte i instrumentet. Som du kan se på PJ.s fantastiska sidor så kräver ett byte av dessa omfattande demontering av drev och motor. Mycket jobb men det går naturligtvis.Visst är det roligt när allt fungerar som det är tänkt men så länge som trim/tiltfunktionerna fungerar på reglaget så kan du ju köra båten.Om däremot knappfunktionerna ger sig är det lätt avhjälpt genom att koppla om några kablar .Personligen tittar jag aldrig på trimmätaren.Meningen med trimfunktionen är ju att optimera båtens gång under varierande förhållanden som  fart,vind,sjö,last .....Kontantan av mitt (återigen för långa inlägg F-låt) är att du känner ju i båten hur du skall trimma under varierande förhållanden.

Ps.Tittar aldrig på varvräknaren i min bil när jag skall växla heller Ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...