Triss920 0 Postad 10 Oktober , 2005 Hej! Vet nån vad min oranga stortriss har för färgkod? Däcket är (har varit) vitt, vet nån vad det är för kod till den nyansen? Har lagat några hål och repor i gelcoaten.. http://homeweb.mah.se/~tde02009/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 13 Oktober , 2005 Svarar här på min egen fråga om nån mer skulle undra, Den röda färgen heter JOTON och har kod 20011, däcket är LYSGUL kod 30031. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Oktober , 2005 Hej! Kanon att du hittat färgkoderna!! Var hittade du dem? Sen undrar jag: Heter färgen verkligen Joton? Är det inte Jotun? Sökte på färg och Jotun och fick inte upp så mycket...Jotun gick bättre. Lysgul låter väldigt gult tycker jag...inte för att jag tvivlar på att du hittat rätt färg utan mer för att jag undrar om jag har en annan färg på mitt däck... Hälsningar /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 16 Oktober , 2005 Hej! Jag fick koderna från Kungälvs Plastservice via telefon, det är mycket möjligt att färgen heter Jotun, nu när du säger det låter det mycket mer troligt. Ibland är det svårt att höra skillnad på olika bokstäver när man pratar i telefon. På tisdag hämtar jag gelcoat bruten i de två kulörerna så då får vi se hur nära sanningen LYSGUL är. Jag tittade i en färgkarta och såg nummret efter LYSGUL och den var väldigt lik så jag antar att det är rätt. Jag tyckte också lysgul lät väldigt gul men när jag satte en burk med vit husfärg brevid båten såg jag ganska tydligt att skrovet hade en mycket tydlig gul nyans. Jag lägger ut bilder efter hand när jag fixar med båten, titta gärna in och se! Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Oktober , 2005 Det är ju lysade!! Om du fått koderna av Sidney på Kungälv så är de ju garanterat rätt! Det är ju faktiskt ganska bra att däcket är lite gult, en kompis köpte en Fjordning en gång som var ommålad i kritvitt...snyggt, men ganska ansträngande för ögonen... Tänker du måla om båten redan nu i höst? Jag planerar att fixa till min i vår när värmen kommit tillbaka lite. Vad kostade färgen och hur mycket behövs? Om du orkar så skulle det vara toppen om du ville redogöra lite för hur du lägger upp jobbet och håller oss uppdaterade om framstegen! Lycka till! /Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 17 Oktober , 2005 Hej! Jag köper all plast från BHP, det är ett företag utanför Malmö som säljer plaster till industrin. Bla är de leverantör till Watski. Som privatperson köper jag plast från dem till närmast grossistpriser. Det är otroligt billigt. För bruten gelcoat ger jag 90 kr/kg (plus moms, obruten glasklar kostar 85 kr/kg). Detta kan jämföras med min lokala båthandlares priser, han begär 290 kr/kg för exakt samma produkt. http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ Som det ser ut nu kommer jag inte att ge mig på att måla hela båten. Att lägga på gelcoat på en yta är inte det lättaste alltid, det är ganska trögflytande och flyter inte ut som traditionell färg gör. Jag ger mig på att fixa de småskador som båten fått. (Titta här för exempel: http://homeweb.mah.se/~tde02009/sail2.html) Sen har jag även en liten större yta vid ena fönstret som jag måste måla. Jag ska just sticka iväg och köpa en lackroller, har hört att de är bra att använda när man jobbar med gelcoat. Jag fotograferar varje moment jag gör så bilder kommer det snart mer av. Temperaturen är låg här, under nollan på natten men jag använder en 500 W bygghalogen som jag belyser det plastade området med, det räcker väl, lägger ibland även en liten halogenspot på insidan av båten. Halogener blir ofta inte så varma vid glödlampan men de strålar sin energi dit man vill.. Ha det! /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 18 Oktober , 2005 Jag hämtade igår hem en burk med LYSGUL gelcoat. Efter att ha rollat på en del över min nylaminerade fläck kan jag säga att det är inte nyansen som skiljer sig. Nyansen var närmast exakt med den befintliga på båten. Däremot blev det nymålade området betydligt mycket mer glansigt. Jag använden en mohair-roller vilket inte var särskillt lyckat. Rollern hårade massor, efter påläggningen läste jag instruktionstexten för rollern igen, det stod att man skulle blöta den innan användning för att just bli av med allt löst hår. Men jag ska ändå slipa ner den nya gelcoaten lite grann för att få en jämnare yta. Nästa gång jag applicerar ska jag använda en skumgummiroller. Jag tror ytan blir jämnare då, gelcoaten flyter ju inte ut någonting så rollerns ytstruktur verkar väldigt avgörande för resultatet. Återkommer med bilder när det ljusnar ute. Mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 23 Oktober , 2005 Idag har jag haft (har fortfarande) barn-/familjefritt så det har varit fullfräs med båten. Titta gärna här: http://homeweb.mah.se/~tde02009/sail2.html Jag uppdaterar efter varje moment, dvs kollar du in om en stund igen så har jag säkert fixat till något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser