Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Beef

Växelhus Mercury 90hp sitter fast

Rekommendera Poster

Hej, jag tänkte ta ner växelhuset på min Mercury 90hp 2001 2-takt. Efter som oljan var grumlig och jag därför misstänker ett litet vattenläckage.

Jag tänkte gå igenom packningarna och passa på att byta impeller. Jag har lossat 4 muttrar 2 på varje sida om huset samt 1 mutter precis framför styrfenan. Jag har lagt in växeln i backläge. Allt enligt andra forum på nätet samt sprängskiss. Jag har bankat med gummiklubba, vickat fram och tillbaka, med inte ens en glipa framträder den sitter som berget. Om den fastnat i drivaxeln eller växelmekanismen borde ju huset lossa en liten bit ialla fall. Det är ju en relativt ny motor så jag förstår inte hur den kan sitta fast som det gör. Finns det något annat tricks som jag missat? Eller någon annan dold skruv? Tacksam för svar om någon haft liknande problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej det sitter väl en bult bakom trimfenan det är som ett hål upp i vxlhuset mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter ingen bult innanför trimfenan. Däremot har jag lossat muttern från pinbulten som sitter något framför trimfenan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...