Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Gäst Putte

Behöver hjälp med motorval.

Rekommendera Poster

Gäst Putte

Har en ryds 510 gti.Skall köpa beg motor till den.Vill ha en 90-100 hk.Vilket märke?Är det alldeles för mkt,rek till båten är 75 hk?

Motivera gärna varföt jag skall välja märket.

Vill nog ha en Yamaha men vill lyssna till er experter förs.

Jag talar om en 2 taktare,tyvärr räcker kassan bara till de.

MVH Putte12.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!!!

Är det rek eller max 75 hk?

Om det är max skulle jag nog avråda från och trycka dit 100 hk, kan bli massa trassel med försäkringsbolaget om dom skulle börja snoka i det eller om det skulle hända något.

Det finns egenteligen ingen anledning att köpa 4-takt bara massa krångel med höga serviceräkningar kamremmar högt inköpspris osv. Dom nya tvåtaktarna är framtiden billiga i inköp och billiga att serva jämfört med 4-takt och du behåller draget och hastigheten samt sänker bränsleförbrukningen.

Jag hade köpt en lite halv ny motor en ca 3-4 år gammal för att få ett riktigt bra pris. Märket är en smaksak, Jag tycker Yamaha gör utmärkta tvåtaktare med bra bränsle ekonomi och mycket trofasta. Men har lite emot jhonsson tycker dom krånglar mycket och sörplar soppa.

Sen finns det ju många tillverkare att välja mellan och vad man sluteligen väljer är endå en smaksak så mitt råd är läs tidigare tester och resentioner på utombordare och sedan jämföra pris mot funktion.

Lycka till MvH Rexco

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Mercury 75 ELPTO är en bra 2-takt med förgasare.

Skulle nog nöja mig med en sån då max motorstyrka är 75 hk på Ryds 510 GTI enl tillverkarens hemsida. Den motorn är ganska törstig men har bra accelerationskraft och förutsättningar att ge båten en hög toppfart. Har du råd så kanske Mercury 75 Optimax är vettigare om du vill få ner förbrukning. Vill du ha en bensinsnål motor med bra drag samt tyst gång skulle jag satsa på Yamaha F80 (från och med 2005 har den EFI) men du skrev att 4-takt blev för dyrt, osis.

Personligen skulle jag tänka mig att hänga på en Yamaha 90 2-takt och sen vara lite varlig med gasen. Lägre varv, tystare gång på marshvarv och en härlig acceleration blir troligen resultatet.

En Evinrude E-Tech 75 hk hade nog passat fint också men de är dyra.

Billigast kommer du troligen undan med en Mercury 75 ELPTO.

Jag kör 4-takt själv, Yamaha F115. Fungerar bra, hyfsad acceleration, bra bränsleförbrukning utom på fullgas, tyst utom på fullgas. Mer komplicerad mekaniskt än en 2-takt men egentligen inget att haka upp sig på tycker jag. Hade 2-takt med förgasare förut med de för- och nackdelar det förde med sig. Ljudnivån och bensinlukten (speciellt i medvind) var det som störde mig mest förutom att de tyvärr skitar ner miljön rätt rejält. Jag körde på biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja i alla fall, mer kunde jag inte göra (alkylatbensin finns inte på pump i min närhet annars hade jag nog använt det också).

Kolla på biblioteket om du hittar Båtnytt nr 2 februari 2005 för där testar de 8 st 70-80 hk 2-takt och 4-takt.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mariners 75 hk går kanonbra, det är i princip samma motor som 90 hk men som man plockar mindre hk ur. Bra erfarenhet av den och Yamaha.

Med 75 hk gör du över 30 knop med din Ryds skulle jag tro. Räcker inte det försök hitta en 90 hk - helst inte mer. Det är ju ingen Fjordling som pallar uppåt 140 och kanske mer.  Hälsn pelmo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En optimax 75 finns bara som 2005 års modell och faller nog för budgeten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Hej !

Håller med vad någon ovan sa. Köp en som är några år gammal bara.

75 hk 2 takt räcker mer än väl. Båten kommer göra minst 35 knop med en fräsch 75.a. Snarare 35.

Har en GTI själv och 60 hk 4 takt, och den gör 31 på platt vatten.

Märke tror jag kvittar, men jag skulle nog köpa nån av de kända iaf.

/ S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...