Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
fredde1972

Någon som har en länk til guide på hur man ställer ventilspel på B20?

Rekommendera Poster

Skal til att justera ventiler på min B20 och undrar om nån kan guida mej til rätt prosedyr??

Mvh
Fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
är det så at när man tittar från generatorsidan så är sylinder rekkefölgan 1 - 3 - 4 - 2 och ventilärna blir räknade som 1,2,3,4,5,6,7,8 uavhengig av hva cyliderens nummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dina inlägg drar jag slutsatsen att du inte verkar ha någon större erfarenhet av en så enkel motor som B20. Varför jag rekommenderar dig att köpa en verkstadshandbok, där det i detalj står hur man gör en ventiljustering. På detta sätt kan du i lugn och ro ställa in ventilerna. För dessa får inte bli fel. Ställer du dem för stort knackar det och motorn orkar inte vid belastning gå. Medan ifall du ställer dom för snålt, kan motorn gå som fan men du bränner ventiler och säten. Det jag nu sagt/skrivit är inte helt sant för man kan göra smärre  durationsjusteringar genom att ställa ventilerna men detta är inget för sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var hittar man värstedshandbok til B20? Tänker du på f.eks en Haynes manual til Volvo 140 eller har man nåt for aq115?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Penta har böcker om det mesta men dessa är ganska dyra. I biltillbehörsfirmorna finns det också enkla (billiga) böcker. Billigast är att låna böcker om ämnet på biblioteket./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den har jag från tidigare med hittar ingenting om cylinder nr. eller ventil nr. i den handboken där?? Kan någon annan hitta det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du menar??

Men cylindrarna räknas från remskivan och

bakåt, lika med ventilerna, fram i från och

bakåt 1:ans insug 1:ans avgas, 2:ans insug

2:ans avgas osv...

tändföljden lika så..från remskivan å bakåt

Hoppas bara du vet vad du pysslar med när du

skruvar i motorn...annars kan det bli väldigt dyrt.

Och i den handbok du fick innan av mig finns allt

om hur du ska göra...så jag fattar inte det om siffrorna.

Lycka till

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fikk det bara inte til å stämma med at man när ettans kolv har kompresjonstopp kan ställa ventil nr. 1,2,3 och 5. Men det var fordi ventilerna var helt fel instälda från förr att jag har slipat toppen 0.25 mm. Men nu har jag forstått :-) Tar bara lite tid, jag är jo norrbagg :-)

Takk peos for ditt tålamod smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...